ChristenUnie blijft langstudeerboete steunen

De ChristenUnie staat nog altijd achter de langstudeerboete, ook al is het CDA er nu vanaf gestapt. “Want wij willen graag de basisbeurs behouden”, legt Kamerlid Carola Schouten uit.

Ze was verrast dat het CDA zich opeens afkeerde van de langstudeermaatregel, zegt Carola Schouten van de ChristenUnie. En ze vond de timing “opvallend”, voegt ze daaraan toe. Maar zijzelf houdt voet bij stuk.

Waarom blijft u de langstudeerboete verdedigen?
“Omdat we de basisbeurs willen behouden. Als de langstudeerboete verdwijnt, komt daar waarschijnlijk een leenstelsel voor in de plaats, waardoor studenten bij voorbaat al worden opgezadeld met dertienduizend euro extra studieschuld.”

Studenten protesteren tegen de boete.
“De overheid betaalt per student zesduizend euro per jaar. En dat is prima, dat doen we graag. Maar dan is het wel reëel om te verwachten dat studenten hun best doen. Ze mogen zowel in de bachelor als in de master een jaar uitlopen voordat ze extra moeten betalen. Dan kan het best.”

Gooien studenten hun eigen glazen in met hun protest?
“Wij hebben altijd tegen de studentenorganisaties gezegd: vraag je af wat het alternatief is. Als de langstudeerboete inderdaad van tafel gaat, heb je misschien drieduizend euro gewonnen, maar je krijgt er duizenden euro’s schuld voor terug in een sociaal leenstelsel.”

Kun je die schuld niet ‘naar draagkracht’ terugbetalen?
“Een beetje student zal na afstuderen een baan vinden en boven het uitkeringsniveau uitkomen, behalve als ze ziek worden of langdurig werkloos. Dus vrijwel allemaal moeten ze uiteindelijk alles terugbetalen. Dat zullen ze merken als ze bijvoorbeeld een hypotheek willen afsluiten, want banken kijken naar hun maandlasten. Het leenstelsel werpt een drempel op om te gaan studeren.”

De PvdA zegt: in een leenstelsel kun je zelf kiezen of je geld leent of niet.
“Dat is wel een héél mooie redenering. Elke student zal moeten lenen als de basisbeurs verdwijnt, want een studie kost gewoon geld. Alleen de happy few zullen dat niet hoeven, maar ik dacht niet dat de PvdA die doelgroep bedient. Een bijbaan is geen oplossing, want elke student die ik ken moet er nu ook al bij werken.”