Collega’s trainen collega’s

Anja Bastenhof geeft training Bijblijven met de UB

Medewerkers van de UU kunnen deze week gratis korte workshops volgen, gegeven door collega’s. Het is onderdeel van het landelijke initiatief Train je collega’s.

Hoe kan ik een betere powerpointpresentatie maken? Kan ik Facebook gebruiken om mijn boodschap te presenteren? Hoe maak ik de perfecte beleidsnota? Het is een kleine greep uit de 24 trainingen die op de UU gegeven worden in het kader van Train je collega. Het idee is simpel. Binnen een organisatie is veel expertise en zijn veel mensen die behoefte hebben aan informatie. Breng nu die twee bij elkaar door één week korte workshops van een uur te organiseren. Vorig jaar is de Gemeente Amsterdam er mee begonnen. Het idee krijgt nu landelijke navolging. Er doen achttien organisaties mee, variërend van een aantal ministeries tot de UWV.

“We hoorden van het landelijke initiatief en vonden dat we als universiteit ook mee moesten doen”, zegt Tosca Janssens van de dienst communicatie en marketing. “We zijn met een aantal mensen om de tafel gaan zitten en hebben van onderuit dit idee verder uitgewerkt.”

Bij sommige bedrijven staan de trainingen open voor iedereen. Op de UU is gekozen voor trainingen die bedoeld zijn voor eigen medewerkers. “Leuk is dat je op die manier ook mensen van andere diensten en faculteiten leert kennen”, vertelt Roswitha Volten van communicatie en marketing. “Mijn training over het begeleiden van het filmproces werd door drie mensen bezocht. Dat is weinig, maar het waren wel mensen die vanuit heel verschillende hoek komen. Zo kreeg je een goed beeld van hoe verschillende mensen tegen een promotiefilm aankijken.”

De interesse voor trainingen varieert. De trainingen voor het schrijven van een beleidsnota, gedaan door Leon van de Zande, directeur Onderwijs en Onderzoek, zaten in rap tempo vol. Ook de cursussen over sociale media en Excel voor dummies hadden snel het maximum aantal van tien deelnemers bereikt.

Andere trainingen, zoals een training van de universiteitsbibliotheek, hadden maar weinig aanmeldingen. “Misschien is het een drempel om je hierover te laten voorlichten. Voor mij is het echt een waardevolle bijeenkomst. Ik moet steeds meer informatie opzoeken, maar voor personeel bestaat geen training meer”, zegt de beleidsmedewerker die als enige de training volgt. “Het was ook jammer dat op de site leek dat de inschrijving al gesloten was, terwijl we nog best mensen konden gebruiken”, zegt trainster Anja Bastenhof. Dat is een aandachtspunt voor volgend jaar.

Want als het aan de initiatiefnemers ligt, doet de UU volgend jaar weer mee. Tosca Janssens: “Ik denk dat dit initiatief een goede manier is om mensen onderling wat zinvols te kunnen leren. Bovendien leer je collega’s kennen en dat kan ook een meerwaarde hebben.”