Conflict begroting Hogeschool Utrecht bijgelegd

Het hoog opgelopen conflict over de bezuinigingen aan de Hogeschool Utrecht is voorlopig opgelost. De hogeschoolraad heeft gisteren, na drie keer tegenstemmen, alsnog ingestemd met de begroting voor 2015.

Het college van bestuur heeft gisteren een aantal nieuwe toezeggingen gedaan aan de raad, meldt hogeschoolblad Trajectum vandaag. Die krijgt bijvoorbeeld instemmingsrecht op een aantal onderwijsplannen en de vakbonden zullen intensiever betrokken worden bij de bezuinigingsoperatie op de hogeschool.

Ook studenten en medewerkers hebben water bij de wijn moeten doen: de medezeggenschap heeft afgezien van de eis alle bezuinigingen stop te zetten tot er een duidelijk plan op tafel ligt. De verwachtingen over dit ‘harmonisatieplan’ zijn bovendien “bijgesteld”, aldus de gezamenlijke verklaring van het college van bestuur en de hogeschoolraad.

Met het akkoord, dat tot stand kwam na bemiddeling van de raad van toezicht, is een gang naar de landelijke geschillencommissie medezeggenschap afgewend. Die leek onvermijdelijk nadat de hogeschoolraad de begroting begin deze maand voor de derde keer afkeurde.