Corps looft eigen studiebeurzen uit

Leden van het Utrechtsch Studenten Corps met ambitieuze studieplannen kunnen vanaf dit najaar bij de eigen vereniging aankloppen voor financiële ondersteuning. Deze week wordt de USC Scholarship Foundation gelanceerd.

Het Utrechtsch Studenten Corps (USC) hoopt vanaf het academisch jaar 2012-2013 een studiebeurs te kunnen verstrekken aan minimaal twee leden. Bedoeling is om de studenten een bedrag van ongeveer 500 euro per maand te schenken. Gegadigden moeten kunnen aantonen dat hun studie- of onderzoeksproject zo bijzonder is dat hulp van de vereniging gerechtvaardigd is.

Voor het initiatief is een aparte stichting in het leven geroepen: de USC Scholarship Foundation. De financiële middelen komen vanuit de reünistenvereniging van het USC, sponsoren en de vereniging zelf. Een Raad van Toewijzing met daarin onder meer deskundigen vanuit de universiteit moet waken over de kwaliteit van het programma.

USC-rector Albert den Boogert hoopt dat het fonds de komende jaren in omvang zal groeien zodat meer studenten hiervan kunnen profiteren. “Wie een beurs krijgt, verplicht zich om verslag te doen van zijn ervaringen. Wanneer het bedrijfsleven en onze oud-leden dit een mooi inhoudelijk initiatief vinden, kunnen er meer middelen beschikbaar komen.”

Volgens Den Boogert past het initiatief bij “een tijdsgewricht waarin ambitieus studeren steeds belangrijker wordt”. “Met dit plan kunnen we de massa van de vereniging gebruiken om individuele studenten met mooie ideeën te helpen. En dat leidt hopelijk tot een verrijking van het vereniging.”