Corpsfeest afgebroken na paniek bij ingang Woo

Een introductiefeest van het Utrechtsch Studenten Corps (USC) is zaterdagnacht stilgelegd nadat bezoekers bekneld waren geraakt bij de ingang van de Woolloomooloo. Eén man raakte gewond.

Dit weekeinde vonden in studentenkroeg ‘de Woo’ aan het Janskerkhof de zogeheten pre-introductiefeesten van het USC en zijn vrouwelijke tegenhanger, de UVSV, plaats. Leden mogen daarvoor bekenden en vrienden uitnodigen die interesse hebben in het lidmaatschap van een van de verenigingen.

Zaterdagnacht ging het om omstreeks 3 uur mis bij de ingang aan het Janskerkhof. In de drukte van gasten die naar buiten of juist naar binnen wilden, was een bezoekster gestruikeld en op andere wachtenden terechtgekomen. Hierdoor onstond paniek.

Een 19-jarige man uit Bunnik viel en brak daarbij zijn oogkas. De politie trof hem bewusteloos aan. Hij moest naar het ziekenhuis worden vervoerd. Enkele andere gasten raakten in de verdrukking en moesten door ambulancepersoneel worden behandeld voor ademhalingsproblemen.

In een persverklaring liet het USC zondag al weten dat er contact is geweest met de familie van de man uit Bunnik. Hij houdt waarschijnlijk geen blijvend letsel over aan het incident.

Maandagochtend heeft de politie samen met het USC en de gemeente gesproken over het voorval. Daarbij is een nieuw veiligheidsplan opgesteld dat nieuwe incidenten bij soortgelijke feesten moet voorkomen.

Een woordvoerder van het USC wil geen details uit het plan geven. Volgens hem hoeven eerstejaars die tijdens de introductieweek de fameuze Utrechtse kroeg willen bezoeken zich geen zorgen te maken. In de UIT-week worden altijd al extra veiligheidsmaatregelen genomen.