D66, GroenLinks en Volt winnen verkiezingen op Utrecht Science Park

Stemmen kon afgelopen woensdag ook in het Bestuursgebouw. Foto DUB

Op het Utrecht Science Park kon vorige week in drie bureaus gestemd worden: het Bestuursgebouw, sportcentrum Olympos en het Vening Meineszgebouw. In totaal zijn daar 2387 stemmen uitgebracht.

Bij de DUB-enquête onder Utrechtse studenten was GroenLinks nog de meest populaire partij. Maar net als elders in de stad, bleek D66 de partij van Jesse Klaver in te halen. Bij de vorige Tweede Kamer verkiezingen was GroenLinks in De Uithof de grootste met 35,7 procent van de stemmen. Bij die verkiezingen kwam D66 in De Uithof op 32,6 procent. Nu zijn de rollen omgedraaid. D66 kreeg 25,9 procent en GroenLinks moest het doen met 21,7 procent.

Al met al haalden deze partijen in De Uithof minder stemmen dan vier jaar geleden. De grootste concurrent bleek de nieuwe partij Volt. Zij scoorden 15,3 procent. De VVD is de vierde partij met 7,3 procent. Dat is bijna net zoveel als de Partij voor de Dieren en BIJ1 die beide 5,7 procent van de stemmen kregen.

Opvallend bij GroenLinks is dat de veelbesproken Kauthar Bouchallikht in De Uithof de meeste stemmen (83) binnen die partij kreeg, meer dan lijsttrekker Jesse Klaver (81). Bouchallikht is alumna van de UU en ligt met name op social media onder vuur omdat ze in het verleden gelieerd kon worden aan de Moslimbroederschap. Iets wat ze zelf ontkent.

De populistische rechtse partijen doen het in De Uithof niet goed. Forum voor Democratie kreeg 1,6 procent van de stemmen, JA21 1,4 procent en de PVV slechts 0,5 procent