Daktuin bovenop UB Uithof gaat vandaag open

Chillen, studeren en een biologisch biertje drinken. Vanaf vandaag kan je een maand lang hangen in De Daktuin Utrecht, een inspirerende moestuin op de zesde verdieping van de parkeergarage van de UB in De Uithof

Het was voor de studenten van Soon hard werken om voor de opening het kale dak van de parkeergarage om te toveren in een groene oase. Als je na de lift het dak op loopt, zie je in de verte een groene strook. De blik valt op een caravan en een schutting. In de verte staat een partytent. Overal staan plantenbakken waarbij de planten verraden dat het nog allemaal in de groei is. Bij de tent is een bar met biologische sapjes, maar ook met biologisch (wit)bier.

Afgelopen dinsdag was een previewparty van De Daktuin. Robbert Maas, een van de initiatiefnemers, vertelt dat hij vorig jaar in Arnhem de daar aangelegde Roof Garden bezocht. Het inspireerde hem tot een Utrechtse variant.

“We zijn gewoon begonnen en hebben veel medewerking gekregen om het tot stand te brengen.” Er was een kerngroep van zeven studenten. Studenten van de Hogeschool voor de Kunsten dachten mee aan het ontwerp en er waren veel vrijwilligers die meewerkten om alles te regelen en te organiseren. Tot op het laatste moment zijn de studenten in de weer geweest om alles in orde te krijgen.

“Eerlijk gezegd hebben we het een beetje onderschat”, beaamt een montere Robbert. Uiteindelijk is het allemaal net op tijd gelukt. Van het Utrecht Science Park kregen de studenten dinsdag een origineel cadeau: een gedicht van stadsdichter Ingmar Heytze over De Daktuin.

Vandaag is de officiële opening door wethouder Mirjam de Rijk. Daarna is de tuin open voor studenten om er te studeren, te lanterfanten of mee te doen aan een van de activiteiten in De Daktuin. Vooral tijdens de SURE-week (Sustainable Innovation in the Utrecht Region) zijn er veel activiteiten in De Daktuin. De Daktuin is open tot 6 juli. Eerder kon je op DUB op een interview lezen over dit initiatief.

De Daktuin wordt deels door sponsoren gefinancierd. Daarnaast is er ook een actie begonnen om via crowdfunding nog meer geld binnen te krijgen. Je kunt een tientje geven, maar ook meer investeren en bijvoorbeeld een plantje adopteren (25 euro) of een workshop in de moestuin (inclusief hapjes en wijn) krijgen voor 250 euro.