Daten met je neus

Daten op basis van geur? Dat kan. In navolging van het grote succes van ‘feromoondaten’ in de VS willen studenten Max Patelski, Jos Smeenge en Mette Dijkstra het geurdaten in Nederland groot maken.

B&O-student Max is geen groot fan van het wine-daten, zoals hij het noemt. Daarom bedacht hij samen met Jos en Mette het geurdaten, gewoon voor de lol. De eerste date-avond organiseren zij op 26 juni. De nadruk ligt op zintuigelijke ervaring, met name de reukzin.

De 10 deelnemende vrouwen en 10 deelnemende mannen moeten drie dagen van tevoren een t-shirt dragen waarin ze drie nachten vóór de date moeten slapen. De deelnemers studeren allemaal aan de Universiteit Utrecht of de Hogeschool Utrecht. Op de avond zelf zullen de mannen de vrouwenshirts op geur beoordelen en vice versa. Op basis van wederzijdse voorkeuren, wordt er nader kennis gemaakt. Max wil niet alles verklappen van wat er die avond gebeurt, zegt hij, “maar het wordt een avond waarop zintuigen centraal staan.”

Natuurlijk is het een beetje raar om aan elkaars shirts te ruiken, geeft Max toe, “maar aan de andere kant is het wel de natuur! Feromonen spelen een rol bij je lichaamsgeur: geur is voor het bewust en onbewust selecteren van een partner belangrijker dan je zou denken. Wij gebruiken dat gegeven om mensen met elkaar in contact te brengen”, zegt hij.

Waarschijnlijk zullen er vervolgavonden komen, want de interesse voor de eerste avond is groot:  “Wij denken dat het aan kan slaan. Mensen moeten weg van het wine-daten en weer terug naar gewoon kijken, ruiken, horen.” De actie is verder vooral ludiek, geld verwachten de organisators er niet aan te verdienen. Zelf hebben ze nog nooit aan geurdaten gedaan. “We zijn allemaal single dus we gaan het zeker nog eens doen. Ook voor ons is het spannend. Maar we organiseren het voornamelijk omdat het gewoon leuk is, en het een mooie kans is om nieuwe mensen te ontmoeten.”

De eerste editie van Feromoon Daten is op woensdag 26 juni om 20 uur in Grand Café Maria. Heb jij wel een neus voor dit soort dingen? Check de facebookpagina voor meer informatie. Je kunt je nog aanmelden.

Tags: liefde