De grappen van 1 april

Nee, het meldpunt van Forum voor Democratie voor indoctrinatie in het onderwijs is géén 1 april-grap. En ook de gezellige meezinger waarmee rector Kummeling de dies voortaan wil afsluiten is real news. Toch waren er ook wat echte 1 april-grappen in de universitaire wereld.

De Utrechtse Diergeneeskundefaculteit is er vaak als de kippen bij als het gaat om 1 april-grappen. Zo is de lichtgevende hondenpoep een klassiekertje. Dit jaar lazen medewerkers op intranet (alleen met solis-id) dat de faculteit nieuwe oplaadpunten voor e-bikes ter beschikking ging stellen. De stroomkosten zouden worden ingehouden op de reiskostenvergoeding.

Stichting Team Alert kwam met een opmerkelijk initiatief. Zij brachten een nieuw product voor studenten op de markt: drunken wheels. Zijwieltjes zouden ervoor zorgen dat dronken studenten veilig thuis komen, zo had onderzoek aangetoond. De wieltjes schijnen inmiddels 700 keer besteld te zijn.

In Leiden konden studenten zich aanmelden om als parttime pedel universitaire plechtigheden te begeleiden. Meer dan 150 studenten reageerden. Het bleek een reclamestunt voor een nieuw universitair spel Hora Est dat is ontwikkeld ter gelegenheid van het 444-jarig bestaan van de Leidse universiteit.

WAAAH!!!! https://t.co/8Xz7IPIskk

— Ionica Smeets (@ionicasmeets) March 26, 2019

Vanuit ict-innovator in het hoger onderwijs SURF, kwam het bericht dat duiven met wifi-rugzakjes voor een landelijke wifi-dekking gaan zorgen. Vandaag was er een mogelijkheid om persoonlijk een dui-fi te winnen.

De website Neerlandistiek meldde ten slotte dat de opleidingen Nederlands een numerus fixus instellen van zes studenten per jaar. De universiteiten waren gevraagd om uitleg. “Onze managementafdelingen hebben een marketingonderzoek verricht, waaruit blijkt dat juist bij de opleidingen met een numerus fixus de collegebanken uitpuilen. Die kunnen de toestroom bijna niet aan. Dat willen wij bij Neerlandistiek ook weer bereiken.”

Wie vandaag nieuws wil publiceren, moet echt even twee keer nadenken. Op de DUB-redactie werd een intranetbericht (alleen met solid id) met als titel FSW bestrijdt werkdruk met extra PhD’s aanvankelijk glimlachend in het rijtje aprilgrappen geplaatst. Na alle berichtgeving over gestresste promovendi niet zo gek misschien. En promovendi begeleiden kost toch ook tijd?

Gelukkig was er deze week een redacteur aanwezig bij de faculteitsraadsvergadering waarin het plan werd besproken. Het betreft een serieuze zaak dus. Directeur van de faculteit Sociale Wetenschappen Frank Jan van Dijk legt het uit op intranet: "Uit de medewerkersmonitor blijkt dat de werkdruk vooral ook hoog is bij medewerkers die onderwijs en onderzoek combineren. De drang om studenten goed te helpen is sterk, en het eigen onderzoek komt daardoor vaak in de verdrukking. Als je een aio hebt, dan zal die je onderzoek wel gaande houden."

Zelf nog echte 1 april-grappen gehoord, gezien of gelezen? Laat het ons weten.

Tags: 1 april