De UIT 2020: drie digitale dagen met ruimte voor fysieke ontmoeting

Half augustus zal de stad  niet overstroomd worden door zo’n 3500 enthousiaste nieuwe studenten die de Utrechtse Introductie Tijd (UIT) volgen. Eind april werd definitief duidelijk dat een fysieke UIT er vanwege de coronacrisis niet in zat. “Dat betekende dat we de knop om moesten zetten en op zoek moesten gaan naar een alternatief”, zegt Jean Paul Matser, de communicatiemedewerker van het UIT-bestuur.

Er volgde overleg met andere universiteitssteden, zoals Leiden en Amsterdam. Besloten werd om een digitaal alternatief op te tuigen. In plaats van vijf dagen feest, is de UIT nu geconcentreerd in drie dagen waarbij ook ruimte geboden wordt voor fysiek contact op kleine schaal. Het thema is dit jaar UITjedak.

“De maandag zal in het teken staan van het leren kennen van de stad”, zegt Jean Paul. Het idee is dat eerstejaars achter hun eigen device meedoen aan een interactieve tocht door de stad waarbij met korte video’s wat wordt verteld over de gebouwen en pleinen waar ze virtueel langslopen. Mogelijk dat de studenten via een livestream ook gezamenlijk worden toegesproken.

De dinsdag is traditioneel de verenigingsdag. Er wordt momenteel hard gewerkt om een alternatieve verenigingsparade te maken met korte video’s waarin de verenigingen zich kunnen voorstellen. Sommige verenigingen overwegen toch rondleidingen te geven in kleine groepjes, zo hebben ze in het AD aangegeven. Verder zullen de verenigingen zich manifesteren op sociale media.

De woensdag is de cultuurdag. Daarnaast wil de UIT die dag ook extra aandacht besteden aan studentenwelzijn. Het is nog onduidelijk hoe het programma van die dag eruit zal zien. Jean Paul: “We hebben pas laat definitief de omslag gemaakt, dus lopen we wat achter met de precieze invulling van het programma.”

De UIT moet meer worden dan een digitaal programma dat je op elk moment kunt terugkijken, waat waarschijnlijk wel mogelijk wordt. Vandaar dat de commissie wil vasthouden aan drie dagen waarin veel gebeurt. “Op die dagen kun je ook livestreams inbouwen of een Q&A organiseren waarbij studenten vragen kunnen stellen. Daarnaast maken we zoals elk jaar mentorgroepen waarin de studenten met elkaar kennis kunne maken via teams. We willen ook stimuleren dat aankomende studenten in kleine groepen ergens met elkaar afspreken en dan samen achter de computer zitten. Zo is er toch fysiek contact. Ook zou het kunnen zijn dat een mentor zijn groepje uitnodigt naar de stad te komen.”

Studenten kunnen zich vanaf 15 juni inschrijven. Deelname aan deze UIT is voor de eerstejaars gratis, zo is deze week besloten. Hoeveel mentoren nodig zijn, is afhankelijk van de belangstelling. Eerder konden mentoren zich af opgeven voor de UIT, maar van deze mentoren zal toch iets anders verwacht worden.