De Uithof krijgt klimtijdrit

Studentenwielrenvereniging Domrenner organiseert in de aanloop naar de Tour de France een heuse klimtijdrit in De Uithof. Waarschijnlijk komen er dit voorjaar nog meer studentenacties die iets met de Utrechtse tourstart te maken hebben. De organisatie van Le Tour Utrecht roept studenten op opvallende evenementen te verzinnen.Deelnemers aan de klimtijdrit kunnen straks op hun blitse Bianchi-racefiets of op hun roestige stadsbarrel de P + R-garage tegenover sportcentrum Olympos bestijgen. Het evenement vindt waarschijnlijk eind mei of begin juni plaats.

De studentenwielrenvereniging weet nog niet of ze met de klimtijdrit gaat meedingen naar een prijs van 5000 euro die opvallende studentenprojecten in de wacht kunnen slepen. Onder het motto ‘Vive l'improvisation!’, worden Utrechtse studenten en studentenverenigingen opgeroepen om een origineel evenement te verzinnen dat te maken heeft met de Tourstart. Honderd dagen voor de start van de Tour de France begint in Utrecht een periode van festiviteiten die in het teken staan van de wielerrace. De vijf beste ideeën krijgen vanuit de organisatie van Le Tour Utrecht een financiële bijdrage.

Buiten de klimtijdrit werkt Domrenner aan nog twee studentenevenementen in de aanloop naar de Tour. Op 4 juli, de dag van de proloog in Utrecht, wil de vereniging een groot feest organiseren op OIympos. Het voorlopige thema daarvan is 'sensation yellow'. Studenten en wielerfans kunnen ook op het sportcentrum overnachten om de volgende dag de eerste etappe mee te maken.

Tenslotte organiseert de studentenwielrenvereniging ook nog een studentenwedstrijd tijdens het Utrechtse wielerweekeinde. Dat vindt op 13 en 14 juni plaats op en rond de Maliebaan en het Wilhelminapark. De studentenwielrenvereniging heeft nog niet besloten of ze met één van de genoemde initatieven of mogelijk met nog een ander idee willen meedingen naar de studentenprijs van de Utrechtse tourorganisatie.

Ook de Sportraad Utrecht, de vertegenwoordiger van alle studentsporters, laat weten volop te brainstormen over mogelijke initiatieven. Zo zijn er plannen om een Nederlands studentenkampioenschap waterfietsen te organiseren in de Utrechtse grachten. Daarnaast wil de Sportraad in de tuinkas, de wintereditie van de Daktuin die in februari voor de Spar in De Uithof zou moeten verrijzen, een etmaal lang spinnen voor het goede doel. De opbrengsten gaan dan naar het Wilhelmina kinderziekenhuis, dat gesteund wordt door de organisatie van de Tourstart.