De Uithof krijgt ruim 6000 nieuwe zonnepanelen

De meeste gebouwen van de Universiteit Utrecht en het UMC Utrecht krijgen in 2016 zonnepanelen op het dak. Deze gaan 1,5 miljoen kilowattuur stroom opwekken: dat is de hoeveelheid elektriciteit die 430 huishoudens per jaar verbruiken.

De universiteit en het UMC hebben onafhankelijk van elkaar een subsidie van het rijk aangevraagd en toegewezen gekregen om hun gebouwen in De Uithof te voorzien van zonnepanelen.

Alle daken zijn inmiddels geïnspecteerd. Gekeken is waar zonnepanelen kunnen worden geïnstalleerd. Zo komen er panelen op het dak van de UB en bij vele daken van de faculteit Diergeneeskunde, maar niet op het dak van sportcentrum Olympos. Dit dak is niet sterk genoeg om de zonnepanelen plus de anti-wegwaai-betonblokken te houden.

Op UU-daken komen in totaal 4300 panelen, daar vallen ook de zonnepanelen onder die al eerder op het nieuwe Koningsbergergebouw waren aangebracht. Het UMC koopt zo’n tweeduizend panelen.

Op dit moment loopt een Europese aanbesteding voor de aankoop en plaatsing van de zonnepanelen voor beide instellingen. Eind van dit jaar moet duidelijk zijn wie deze wint. Dan kan het plaatsen van de panelen beginnen.