Collegevoorzitter Marjan Oudeman achter een lightboard. Zij was aanwezig bij het tekenen van de intentieovereenkomst.

De UU gaat intensiever samenwerken met IT-concern Ricoh

Body: 

De Universiteit Utrecht en IT-concern Ricoh tekenden vorige week in het Teaching & Learning Lab een intentieovereenkomst om hun samenwerking op het gebied van onderwijsinnovatie te intensiveren. Hier wordt onderzocht welke voorzieningen het onderwijs over vijf jaar nodig heeft

“De UU houdt zich, net als Ricoh, volop bezig met onderwijsvernieuwing en daar hebben we elkaar in gevonden”, vertelt Jan Haarhuis, projectmanager van ict-programma Educate-it, verheugd over de samenwerking met de IT-organisatie. Ricoh is producent van onder meer software en interactieve smartboards. Haarhuis: “Het is goed om samen te werken met producenten en ontwikkelaars. Ik zie interessante paralellen tussen de ideeën van de UU en Ricoh over onderwijsvernieuwing en -ontwikkeling.”

Ook Jeroen Spierings, marketingmanager bij Ricoh, is blij met het verbond. “Hoewel wij nauw samenwerken met meerdere onderwijsinstellingen in Europa, is het samenwerkingsverband met de UU speciaal omdat zij heel vooruitstrevend is als het aankomt op onderwijstechnologie. En daar dragen wij graag aan bij.” Spierings collega Paul Nanninga liet eerder weten dat dat de UU de uitgelezen plek is om te onderzoeken wat de onderwijssector nodig heeft. “Hier bestaat een heel interessant ecosysteem waar alle ingrediënten samenkomen die nodig zijn voor onderwijsinnovatie.”

Proeftuin
Die plek waar alles samenkomt, is het Teaching & Learning Lab (TLL), dat een jaar geleden werd opgericht en zich in het Buys Ballot-gebouw in De Uithof bevindt. “Hier vindt onderzoek naar onderwijsinnovatie plaats, in de fysieke én de virtuele ruimte”, licht Jan Haarhuis toe. “In het lab kunnen docenten met nieuwe technologieën en voorzieningen experimenteren, met zowel nieuwe soft- als met hardware.” Deze voorzieningen zijn veelal ontwikkeld of geproduceerd door Ricoh. In het lab zijn bijvoorbeeld smart- en lightboards en een 3D-printer te vinden.

Haarhuis: “In het TLL proberen we te achterhalen wat het onderwijs over vijf jaar nodig heeft. Zodat we beter weten welke faciliteiten onderwijsgebouwen, die nu gebouwd of verbouwd worden, in de toekomst nodig hebben.” Ook naar meubilair wordt onderzoek gedaan. “We experimenteren nu met staantafels en rollende stoelen. Ook testen we verstelbare meubels waarmee je in korte tijd de inrichting van een ruimte kunt veranderen.”

Facebook Twitter Whatsapp Mail