Deelnemers Student Energy Race besparen al fors

De app van de Student Energy Race

“We douchen met een timer, draaien alleen een was met een volle trommel, zetten de verwarming standaard een stuk lager en trekken een extra trui aan”, zegt Yara Bon, één van de bewoners van Koninginnelaan 201 in Nijmegen.

Haar studentenhuis staat met een energiebesparing van 72 procent aan kop van de vier maanden durende Student Energy Race. Maar een gelopen wedstrijd is het nog niet, zegt Frans Pieter de Jong van studentenhuisvester Duwo, die de wedstrijd mede organiseert. “Het wordt nog spannend: een paar koude weken kan alles veranderen.”

Alles op de app
De 189 bewoners van de deelnemende studentenhuizen in zeven steden houden hun energieverbruik nauwlettend in de gaten via een app, waarmee ze ook het verbruik van hun tegenstanders kunnen zien. Van de 23 deelnemende huizen, zijn er maar liefst zes afkomstig uit Utrecht. Ze krijgen begeleiding van netwerkorganisatie Studenten voor Morgen, die zich inzet voor een duurzaam hoger onderwijs.

Op de site wordt het energiegebruik per maand gevolgd. Elke maand wordt er een huis uitgroepen tot winnaar. Voor de maand februari tot nu toe lijkt het Utrechtse huis van Parkstraat 7 het erg goed te doen.

Voor de deelnemende studenten levert het project interessant informatie op. Zelfs Bon, als student geografie, planologie en milieu bovengemiddeld geïnteresseerd in het milieu, heeft de afgelopen maanden nog iets kunnen leren over energiebesparing, bijvoorbeeld dat ‘sluipstroom’ energie slurpt. “Nu trekken we alle stekkers uit het stopcontact of gebruiken we een tussenschakelaar.”

Structurele verandering
Kunnen zij en haar huisgenoten nóg energiezuiniger wonen? “We zitten wel zo’n beetje aan onze limiet en je moet het wel dragelijk houden voor jezelf.” Het gaat haar bovendien niet om winnen, maar om een structurele verandering in gewoonten, zegt ze. Ook De Jong ziet daarin de voornaamste waarde van de wedstrijd. “Het merendeel van de huizen dat ooit heeft meegedaan, verbruikt ook in de jaren daarna fiks minder energie.”

Vorig jaar won een huis in Deventer met een besparing van 57,4 procent. Het hielp wel dat de bewoners vaak niet thuis waren, lieten ze destijds weten. De winnaar van de huidige editie van de Student Energy Race wordt op 14 maart bekendgemaakt.