Dekker wil meer aandacht voor allerslimsten

De beste leerlingen moeten beter onderwijs krijgen, vindt staatssecretaris Sander Dekker. Ook zouden ze nog meer voorrang moeten krijgen bij populaire studies in het hoger onderwijs.

“Onze beste leerlingen krijgen nu niet altijd de kansen die ze verdienen”, aldus Dekker in een brief aan de Tweede Kamer. “Het is tijd dit fundamenteel te veranderen.”

Volgens de VVD’er hebben de beste leerlingen het lastig. “Ze horen er niet bij op school, omdat ze hoge cijfers halen. Of ze krijgen minder aandacht in de klas, omdat ze zich toch wel redden.”

Zijn brief is slechts een schot voor de boeg. Er staan nog geen concrete plannen in, maar wel veel voorzetjes.

Terwijl PvdA-minister Jet Bussemaker de basisbeurs wil afschaffen, denkt Dekker aan het introduceren van beurzen voor de beste studenten “vergelijkbaar met ‘scholarships’ in de Verenigde Staten”. Leerlingen zouden meer met hun prestaties bezig zijn als daar een beurs tegenover staat, meent hij.

Hij hoopt dat het bedrijfsleven zijn enthousiasme voor uitblinkers deelt en wijst goedkeurend naar de Franse CIC bank. “Deze bank heet eindexamenkandidaten als ze een rekening openen welkom met een welkomstpremie waarvan de hoogte afhankelijk is van hun examengemiddelde.”

Dekker weet wel dat er al plusklassen en technasia bestaan, maar vindt het allemaal nog niet ver genoeg gaan. Zo stoort het hem dat het schoolniveau van leerlingen wordt bepaald door hun zwakste vak. Waarom zou een vmbo’er van een technische opleiding geen wiskunde op havo-niveau kunnen doen?

Leerlingen zouden al op de basisschool certificaten moeten kunnen halen voor excellentietrajecten en andere bijzonderheden. Daarmee zouden ze uiteindelijk ook voorrang moeten krijgen bij populaire opleidingen in het hoger onderwijs.

Momenteel hebben examencijfers al invloed op de toegang tot lotingstudies. Wie op het eindexamen een acht of hoger scoort, wordt altijd toegelaten en betere leerlingen hebben een grotere kans om ingeloot te worden. Verder doorloopt een deel van de studenten een selectieprocedure, waarin ook wordt gekeken naar motivatie en talent.

Het gaat Dekker vooral om een mentaliteitsverandering. Hij wil bijvoorbeeld dat leerlingen weer cum laude kunnen slagen voor hun examen. “Leerlingen met gemiddeld een acht of hoger op hun eindlijst krijgen hiervan dan een vermelding op hun diploma.”

Of dat geld kost? Daar laat Dekker zich niet over uit. Hij wijst alleen op eerdere budgetten die het kabinet beschikbaar heeft gesteld, zoals 30 miljoen euro voor slimme leerlingen in het basisonderwijs en vwo.

Advertentie