'Delft beste studentenkamerstad van Nederland’

Utrecht scoort laag op de ranglijst 'beste studentenkamerstad van Nederland', foto DUB

Vandaag wordt de prijs voor het eerst uitgereikt door de LSVb, kenniscentrum Kences en brancheorganisatie Vastgoed Belang. Met de prijs wil de vakbond laten zien in hoeverre gemeenten hun belofte waarmaken om het kamertekort terug te dringen.

Op verschillende criteria konden gemeenten punten scoren: hoeveel locaties worden beschikbaar gesteld voor corporatiewoningen, hoe makkelijk is het voor particuliere verhuurders om een vergunning te krijgen en hoe is de informatievoorziening aan studenten en verhuurders?

Prijswinnaar Delft is in vrijwel alle opzichten voorbeeldig, vindt de jury, maar blinkt vooral uit in de particuliere verhuur: er is in de stad geen vergunning nodig om studenten met meerdere personen in een huis te laten wonen. Daarnaast zet de gemeente zich in om voormalige kantoorruimte om te bouwen tot studentenwoningen en zijn er prijzenswaardige initiatieven om studenten te laten wonen met ouderen of statushouders.

Leiden en Nijmegen komen op de tweede en derde plaats. In beide steden is het aanvragen van een vergunning eenvoudig, en is de informatievoorziening goed.

Opvallend laag scoren Utrecht en Rotterdam (plaatsen 9 en 10). Volgens de jury voeren die gemeenten beleid dat de komst van nieuwe studentenhuizen beperkt. “Dit is teleurstellend, zeker gezien het tekort van duizenden kamers in deze steden”, aldus LSVb-voorzitter Tariq Sewbaransingh. “Wij hopen dat deze prijs een motivatie voor hen is om kritisch naar hun beleid te kijken.”

image001.jpg

Bron: LSVb