Denk na over huisvestingsproblemen studenten, aldus ministers

“Het snel kunnen vinden van woonruimte is voor nieuwe studenten van belang om een voortvarende start met hun studie te kunnen maken”, schrijven de ministers Ollongren (Binnenlandse Zaken) en Van Engelshoven (Onderwijs). “Helaas zien we ook studenten die geen plek kunnen vinden en zodoende noodgedwongen in onwenselijke woonsituaties terecht komen.”

Met hun brief hopen ze in gemeenten gesprekken aan te moedigen over de verwachte kamernood van de nieuwe lichting studenten. Het is nog niet precies bekend hoeveel er aan de start zullen verschijnen, maar de aankomende studenten moesten zich voor 1 mei aanmelden: bij universitaire bacheloropleidingen liggen de aanmeldcijfers bijna tien procent hoger dan vorig jaar. Hoewel de daadwerkelijke inschrijfcijfers lager zullen uitvallen, kun je dus wel eventuele huisvestingsproblemen zien aankomen.

'Nu noodvoorzieningen treffen is nog op tijd'
Is er voldoende woonruimte om studenten uit binnen- en buitenland te huisvesten, vragen de minister aan de betrokken partijen. Liggen er creatieve, tijdelijke oplossingen klaar als de toestroom onverhoopt groter is dan verwacht?

De partijen moeten niet alleen met elkaar praten om problemen in het begin van het studiejaar te voorkomen, vinden de ministers, maar ook om de huisvesting op de langere termijn zeker te stellen.

Kences, de koepel van studentenhuisvesters, vindt het heel goed dat het kabinet deze brief stuurt. “Het is niet in alle gemeenten gebruikelijk dat er jaarlijks gekeken wordt of er knelpunten zijn”, zegt directeur Ardin Mourik. “Het is goed dat het kabinet zegt: ga eens met elkaar om tafel en kijk naar de prognoses. Als je nu een noodvoorziening moet treffen, dan ben je nog op tijd. We hebben de afgelopen jaren ook weleens gezien dat studenten tijdelijk op campings moesten overnachten.”

Utrechtse noodvoorzieningen voor internationals
Om dat te voorkomen gaat de SSH deze zomer in Utrecht een proef doen waarbij studentenhuizen kunnen kiezen of ze  een Nederlandse huisgenoot willen of een buitenlandse student. Op die manier hoopt de studentenhuisvester tegemoet te komen aan de wens van de UU en de gemeente om de huisvestingssituatie van internationale studenten te verbeteren.

De Universiteit Utrecht reserveert daarnaast 770 kamers voor internationals. Studenten die ondanks die maatregelen achter het net vissen, wil de UU in augustus en september opvangen met een aantal tijdelijke slaapplaatsen. Zo heeft de universiteit 36 bedden bij Stay Okay gereserveerd en is er in vakantiepark Het Grote Bos in Driebergen een optie voor 40 slaapplaatsen. Ook denkt de UU na over een hotelschip met nog eens 70 slaapplaatsen.

Actieplan in de maak
In hun brief kondigen de ministers ook aan dat er een nieuw ‘actieplan’ voor studentenhuisvesting komt. De ambities van onderwijsinstellingen moeten worden afgestemd op de bouwplannen van gemeenten en husivesters, schrijven de ministers. Zij zijn “meer dan bereid” om daarbij ondersteuning te bieden, voegen ze eraan toe.

Intussen wordt de voorlichting aan buitenlandse studenten verbeterd, zodat ze zich niet laten uitbuiten op de krappe huurmarkt: de campagnewebsite www.wegwijsmetjehuurprijs.nl wordt in het Engels vertaald.