Deze keer weinig succes UU bij het binnenhalen van Europees geld

Maar liefst 510 wetenschappers deden vorig jaar een gooi naar een innovatiebeurs van de Europese onderzoeksraad ERC, ter waarde van 150.000 euro. Een derde van de aanvragen werd gehonoreerd.

Derde plek
De zogeheten proof of concept grants maken deel uit van het Europese onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon Europe. Ze zijn bedoeld voor wetenschappers die al eerder een ERC-beurs ontvingen en die aan de slag willen met de praktische toepassing van hun onderzoek.

Nederland scoort doorgaans goed bij het aanvragen van onderzoeksgeld, en dat geldt dus ook voor deze innovatiebeurzen. Met 17 toekenningen deelt ons land de derde plek met Italië. Alleen het Verenigd Koninkrijk (30) en Duitsland (23) sleepten meer beurzen in de wacht.

Medische apparatuur
Er zijn dit jaar geen uitschieters onder de instellingen. De universiteiten in Delft, Twente, Maastricht en Eindhoven en de Vrije Universiteit wisten er allemaal twee te bemachtigen. In Utrecht ging de beurs naar Hugo de Jong van het Universitair Medisch Centrum. Hij werkt op de afdeling Radiologie en Nucleaire geneeskunde en doet innovatief onderzoek naar medische apparatuur voor beeldvorming om klachten van bijvoorbeeld kankerpatiënten beter te monitoren. Overigens kan de scorelijst nog veranderen: de beurzen zijn persoonsgebonden, dus soms nemen laureaten ze mee naar een andere instelling.

De laureaten van 2020 gaan zich onder meer bezighouden met de ontwikkeling van een apparaat waarmee slaapkwaliteit kan worden gemeten, of met onderzoek naar chirurgische robots die op een veilige manier moeilijk bereikbare bloedvaten kunnen opereren.

Instelling

Toekenningen