Diederik Stapel eerste gast Utrecht College Tour

Ex-hoogleraar Diederik Stapel wordt op 13 mei ondervraagd door studenten in de eerste aflevering van Utrecht College Tour.

Stapel wordt geïnterviewd over zijn wetenschapsfraude en de persoonlijke crisis die hij heeft doorgemaakt. Na een interview op het podium hebben studenten uit de zaal drie kwartier de tijd om vragen te stellen aan de voormalige hoogleraar in de sociale psychologie.

Utrecht College Tour is een initiatief van een aantal studentenorganisaties en studieverenigingen in Utrecht in samenwerking met Studium Generale Hogeschool Utrecht. Net als bij het tv-programma NTR College Tour kunnen studenten in het publiek vragen stellen aan de gast.

De eerste editie van Utrecht College Tour wordt georganiseerd door SIB-Utrecht, de Utrechtse Studentenvereniging voor Internationale Betrekkingen. Zij kwamen met het idee om Diederik Stapel als eerste gast uit te nodigen.

“We hebben Diederik Stapel niet gevraagd als voorbeeldfiguur”, zegt David Ollivier de Leth van SIB-Utrecht. "Desondanks lijkt het me interessant hoe hij aankijkt tegen bijvoorbeeld publicatiedruk op universiteiten. Of wat we kunnen leren van de fouten die hij in zijn carrière gemaakt heeft."

Diederik Stapel krijgt geen vergoeding voor zijn lezing op 13 mei, laat SIB-Utrecht weten. De ex-hoogleraar biedt zichzelf momenteel aan als consultant. Ook werkt hij aan een theatervoorstelling. Eind 2012 bracht hij een autobiografisch boek over zijn fraudeaffaire uit, getiteld Ontsporing

De eerste editie van Utrecht College Tour is op dinsdag 13 mei bij Instituto Cervantes (Domplein 3) om 19:30 uur. Toegang is gratis. Er is plek voor 120 bezoekers.

Op dinsdag 29 april staat ook een interessante lezing bij SIB-Utrecht op het programma. Dan gaan UU-bestuursvoorzitter Marjan Oudeman en historicus Wijnand Mijnhardt, bekend van actiegroep Science In Transition, met elkaar in debat over kennisvalorisatie.