Digitaal een Britse bacholor of master halen

De Britse Open University wil Europa veroveren. De instelling gaat in 21 Europese landen, waaronder Nederland, complete bachelor- en masteropleidingen aanbieden. Allemaal volledig digitaal.

Net als bij de Nederlandse Open Universiteit kunnen studenten er niet alleen losse cursussen volgen, maar ook kiezen uit 25 complete opleidingen. Groot verschil met de Amerikaanse Massive open online courses (mooc’s) is dat studenten aan het eind van de rit een erkend diploma krijgen in plaats van een certificaat. Daarvoor moeten ze wel diep in de buidel tasten: een complete opleiding kost tussen de 14 en 18.000 euro per jaar.

Studenten moeten over de nodige zelfdiscipline beschikken. Alle colleges, het lesmateriaal en de toetsen staan online. Maar een woordvoerder verzekert dat de Open University bekend staat om haar goede begeleiding: “Docenten zijn altijd bereikbaar via mail, Skype en telefoon. Iedereen krijgt zijn eigen begeleider, en een docent heeft maximaal 18 studenten onder zijn hoede.”

De Nederlandse Open Universiteit is niet bang dat de Engelsen in hun vaarwater komen. “Omdat zij meer studenten hebben, kunnen ze meer opleidingen aanbieden”, beaamt de woordvoerder. “Maar wij zijn een stuk goedkoper en bovendien hebben wij 15 centra waar studenten terecht kunnen voor begeleiding.”