Digitale UIT van start, fysieke workshops zijn wel mogelijk

Screenshot van de digitale opening van de UIT 2020

Vanuit de studio in TivoliVredenburg is de UIT maandagochtend om 11 uur officieel geopend. Bij de opening werden bestuurders Tineke Zweed van de HU en Anton Pijpers van de UU live geïnterviewd over hun eigen studententijd. “Vroeger konden je ouders je niet volgen, want toen had je geen sociale media”, constateert Pijpers. Maar toch zou hij liever nu studeren dan toen. “Er is nu meer keuze.” Ook werden de bestuurders onderworpen een aan quizje, waaruit bleek dat beide bestuurders niet wisten wat ‘soggen’ betekent.

De bestuurders staken de aankomend studenten een hart onder de riem: “Jullie zijn voor eeuwig de generatie zonder fysieke UIT vanwege de corona. Zorg dat je in ieder geval de stad leert kennen en mensen ontmoet”, zei Pijpers. “En maak een vast groepje om houvast te krijgen”, voegde Tineke Zweed van de hogeschool eraan toe.

Tijdens de opening mocht de muziekgroep De Fietsfabriek hun UIT-lied UIT je dak zingen en kondigden de ‘razende reporters’ aan dat ze UIT-lopers thuis gaan bezoeken. De UIT-commissie tenslotte gaf met een druk op de rode knop het startsein voor deze bijzondere editie van de UIT. De opening had tussen de 1600 en 1700 kijkers, maar dat aantal kan nog oplopen door mensen die later de livestream terugkijken.

Meer UIT-lopers dan vorig jaar
Een digitaal platform waarop aankomend studenten, mentoren en gasten kunnen inloggen vormt dit jaar de basis van de UIT. Alle grote bijeenkomsten en feesten kunnen dit jaar geen doorgang vinden door het coronavirus. Daarom is deelnemen aan de UIT dit jaar gratis. Meer dan 4000 nieuwe studenten hebben zich voor de UIT ingeschreven. Dat zijn meer studenten dan vorig jaar, toen er 3700 UIT-lopers waren.

Op het digitale platform worden alternatieven geboden voor de fysieke bijeenkomsten. Zo zijn er livestreams, podcasts, filmpjes en een pubquiz. Studenten kunnen ook een tour door de stad doen, en er zijn gesprekken met bekende Utrechters. De drie dagen van de UIT hebben ieder een eigen thema: de eerste dag staat in het teken van kennismaken met de stad Utrecht, de tweede dag draait om het ontmoeten van de verenigingen en de derde dag focust op overleven als student. Het volledige programma is online te vinden.

Fysieke workshops
Op kleine schaal worden ook fysieke workshops georganiseerd door sportverenigingen, musea en andere partners van de UIT. Maandag is er bijvoorbeeld een dansworkshop en op dinsdag kunnen studenten gaan roeien of kanoën. Bij de workshops geldt een coronadraaiboek. “Daarop wordt streng gecontroleerd”, vertelt UIT-bestuurder Jean-Paul Matser. UIT-groepjes die zich fysiek in Utrecht verzamelen voor een workshop, moeten zich houden aan de afspraken voor de inperking van het coronavirus. Studenten moeten dus onderling afstand houden en mogen zich alleen verzamelen voor een workshop, niet om bijvoorbeeld te gaan borrelen bij iemand thuis.

De workshops die gegeven worden, moeten een ‘educatief’ karakter hebben en daadwerkelijk bijdragen aan de kennismaking met een studie of sport. Volgens de landelijke richtlijnen mogen de activiteiten uiterlijk tot 22:00 duren en mag er geen alcohol geschonken worden.

Studentengezelligheidsverenigingen worden niet gezien als noodzakelijk, dus mogen fysiek geen enkele activiteit organiseren, ook geen rondleidingen door de sociëteiten. Om de verenigingen toch te leren kennen, kunnen UIT-lopers filmpjes kijken waarin verenigingen zichzelf voorstellen, als alternatief op de verenigingsparade. Ook gaan diverse verenigingen dinsdagmiddag nog digitaal met elkaar in debat om te laten zien wat ze in huis hebben en wat hun karakter is.

Hoewel het UIT-bestuur zich na de persconferentie van 21 april hoofdzakelijk heeft gefocust op het neerzetten van een digitale UIT, waren er plannen voor nog meer fysieke bijeenkomsten. Tot de persconferentie van afgelopen donderdag was het nog de bedoeling dat studenten elke avond konden gaan eten bij studentenverenigingen en verenigingshuizen, maar dat gaat niet door.

De twee vergunningen die de gemeente had verleend aan Unitas en Veritas, staan op losse schroeven. Unitas heeft de vergunning voor het gebruik van het Zocherpark maandagochtend zelf al ingetrokken. Of de vergunning van Veritas nog staat, is bij de redactie onbekend. Veritas was maandag onbereikbaar voor commentaar.

Leerzaam
Hoe deze editie van de UIT gaat uitpakken, is afwachten, vertelt Matser. “Dit is nog nooit gebeurd. Halverwege ons bestuursjaar concludeerden we dat de UIT compleet anders zou worden dit jaar, dus we wisten niet zo goed wat we moesten verwachten. Maar we zijn heel blij met het eindresultaat en dat we toch nog wat moois hebben kunnen neerzetten. Het was een heel leerzaam jaar. Toen we vanochtend begonnen, voelde dat echt heel gaaf.”