Geld gaat naar korting op brandstofprijzen

Dijkgraaf waarschuwt voor greep uit Groeifonds

Brandstofprijzen. Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Het Nationaal Groeifonds bedraagt 20 miljard euro en is bedoeld voor de economische groei op de lange termijn, middels investeringen in onderzoek en onderwijs. Maar een ruime meerderheid van de Tweede Kamer wil dat geld nu ook voor steun aan de automobilist gebruiken.

Als er inderdaad geld uit wordt gepakt – dat is nog niet helemaal zeker – dan gaat er een streep door verder onderzoek van het Nationaal Onderwijslab AI en een gedeelte van de middelen voor onder meer het bijscholen van leraren en een Leven Lang Ontwikkelen. Die waarschuwing geeft de minister in zijn antwoorden op vragen van de Tweede Kamer over de Rijksbegroting.

‘Graaifonds’
Het Groeifonds is een bekend doelwit voor politici die elders financiële gaten willen dichten. Vorig jaar werd het geld al gebruikt om de Westerscheldetunnel tolvrij te maken. Alle partijen stemden toen voor dat voorstel.

VVD-fractievoorzitter Sophie Hermans heeft nu 1,4 miljard euro nodig en opperde onder meer het fonds als dekking. In haar motie, die een ruime meerderheid kreeg, schrijft ze dat ze daarmee een verhoging van de brandstofprijzen voor automobilisten voorkomen kan worden. Het kabinet kan in de uitvoering van de motie ook een andere keuze maken.

Dijkgraaf laat doorschemeren een greep uit het Nationaal Groeifonds vervelend te vinden omdat er “wel verwachtingen zijn gewekt bij de indieners van projecten, waaronder onderwijsinstellingen”.

Het VVD-voorstel kon op kritiek rekenen in de Tweede Kamer. Zo grapte D66’er Jan Paternotte eerder tegen Hermans “Het Groeifonds heeft de laatste jaren als bijnaam het ‘Graaifonds’ gekregen.” Ook minister Sigrid Kaag van Financiën vindt dat het fonds niet bedoeld is voor het inperken van de brandstofbelastingen, liet ze donderdag vallen. In de Kamer stemden alleen GroenLinks, PvdA, D66, PvdD, Volt en lid Gündoğan tegen de motie.

Advertentie