Docent van het jaar start prijs voor meest 'opmerkelijke rechtenstudent'

Ivo Giesen spreekt zijn dankwoord uit in de Domkerk

Ivo Giesen, hoogleraar privaatrecht en winnaar van de Docentenprijs 2011-2012, heeft een bijzondere verrassing voor rechtenstudenten in petto. Hij steekt 3500 van de 5000 euro die hij krijgt voor het winnen van de docentenprijs in een jaarlijkse prijs voor de “meest opmerkelijke rechtenstudent”.

De slimste student kan die prijs winnen, maar ook de student met de “meest markante, geinige of duurzame bijdrage”, zo zei Giesen maandag bij de Diesviering in de Domkerk, waar hij zijn dankwoord uitsprak na het winnen van de Docentenprijs 2011-2012.

“Studenten kunnen op allerlei manieren een bijdrage leveren aan de maatschappij, stad of universiteit, niet alleen met uitstekende studieresultaten. Ik wil geen enkele bijdrage uitsluiten. Een student kan ook winnen omdat hij of zij als vrijwilliger werkt in een rechtswinkel”, zegt Giesen dinsdag in een toelichting op zijn plannen.

Giesen gaat met studievereniging JSVU bespreken hoe de prijs te organiseren. Ieder jaar kiest een jury een student, die een bedrag van 500 euro wint, is de bedoeling. Een naam heeft de prijs nog niet. De Ivo Giesenprijs? Giesen: “Nee, liever niet. Behalve als ik morgen onder de tram kom.”

In zijn dankwoord riep Giesen het departement Rechtsgeleerdheid en de universiteit op om het prijzenbedrag voor de nieuwe prijs ieder te verdubbelen, om de prijs zo nog meer cachet te geven. "Wij nemen de suggestie van prof. Ivo Giesen zeer serieus en zullen daar, op niet al te lange termijn, een besluit over nemen", meldt departementshoofd Ige Dekker in een reactie.

Giesen doneert de rest van zijn prijzengeld, respectievelijk 1000 en 500 euro, aan de Juridische Studenten Vereniging (JSVU) en het Molengraaff Dispuut, de studievereniging voor Utrechtse privaatrechtstudenten, een vereniging die Giesen mede oprichtte. Over zijn donatie aan de JSVU zegt Giesen. “Ik vind het gek dat ik als winnende docent 5000 euro krijg, en de studievereniging die mij heeft voorgedragen, maar 1000 euro. Het was beter andersom geweest. Zij hebben er meer werk in gestoken.”