Docent Zeeuws university college in race voor hoogste onderwijsonderscheiding UU

Vorig jaar won psychologiedocente Marleen Rijkeboer. Zij was via een internetverbinding aanwezig bij de Onderwijsparade. Foto: Kees Rutten.

De van oorsprong Russische economiedocent Alexei Karas is een van de drie gegadigden voor de Docentenprijs 2016. Ook aardwetenschapper Arwen Deuss en socioloog Stefan Soeperman maken kans op de prijs die in 1995 werd gelanceerd.

Nog niet eerder maakte een UCR-medewerker aanspraak op de titel van beste Utrechtse docent. De liberal arts-opleiding in Middelburg opereert sinds 2004 onder de paraplu van de UU. Aanvankelijk gebeurde dat onder de naam Roosevelt Academy.

Karas dankt zijn nominatie aan de studenten van de Academic Affairs Council van het UCR, de voordrachten van Deus en Soeparman kwamen respectievelijk van de Utrechtse Aardwetenschappen Vereniging en studievereniging Usocia. In totaal waren 17 docenten aangedragen.

De UU reikt sinds 2000 jaarlijks ook een prijs uit aan het grootste doceertalent. In deze categorie voor docenten met minder dan vijf jaar ervaring zijn er eveneens drie nominaties: Ingmar Swart werd voorgedragen door scheikundevereniging Proton, Rutger Hermsen door biologenvereniging UBV en Nienke Kuijpers door de Diergeneeskundige Studenten Kring. Zij werden geselecteerd uit acht voordrachten.

Tijdens 'de Onderwijsparade', het onderwijsfeestje van de UU in het Academiegebouw, worden op 16 maart de winnaars bekendgemaakt. Zij krijgen anderhalve week later tijdens de Diesviering op 27 maart in de Domkerk een wisseltrofee en een geldbedrag (5000 euro voor docent van het jaar, 3000 voor het docenttalent). De twee studieverenigingen die de winnaars voorgedragen hebben krijgen elk 1000 euro.