Documentaire in 't Hoogt over UU-studente die zelfmoord pleegde in De Uithof

Filmposter van 'In het hoofd van mijn zusje'

De 24-jarige Vivian Kamerling had net haar studie Psychologie aan de UU afgerond, toen ze in 2010 een eind aan haar leven maakte. In De Uithof sprong ze van de flat De Bisschoppen af. Volgens haar zus leed Vivian aan angsten en keuzestress, al leek er op het eerste gezicht niets met haar aan de hand.

In de documentaire In het hoofd van mijn zusje gaat oudere zus Ingrid op zoek naar het hoe en waarom van Vivians zelfdoding. Door middel van familievideo’s, dagboekfragmenten en interviews met familie en bekenden probeert ze een beeld te krijgen van het leven van haar zusje.

Volgens de maakster gaat de film verder dan een persoonlijke verwerking van een familiedrama. De film zet vraagtekens bij de constante roep om authenticiteit en zelfontplooiing in onze maakbare samenleving, en gaat dan ook in op de sociale druk die veel jonge mensen nu ervaren. "Vivian dacht dat kwetsbaarheid gevaarlijk was, maar uit de grote belangstelling voor de film blijkt juist dat er een behoefte is aan dit soort verhalen", vertelde Ingrid eerder aan universiteitsblad Erasmus Magazine

De veelgeprezen documentaire draait aanstaande woensdag om 19 uur in filmtheater ’t Hoogt. Na afloop vindt er een gesprek plaats met een jonge ervaringsdeskundige en Stichting 113 Zelfmoordpreventie. Ingrid: “De nagesprekken leveren tot nu toe hele open en intieme verhalen op van mensen die zich in mijn zus herkennen en van nabestaanden. We hopen met de vertoningen en de nagesprekken meer openheid te creëren over het hebben van suïcidale gedachten en psychische klachten in bredere zin onder jonge mensen."

Tags: zelfmoord