Doe mee met het Utrechts Studentendictee

Het dictee is een initiatief van taleninstituut Babel in samenwerking met DUB en Trajectum en vindt voor het vierde jaar op rij plaats. Het dictee is toegankelijk voor Utrechtse studenten (Universiteit Utrecht en Hogeschool Utrecht) en begint om 19 uur in de aula van het Academiegebouw.

De student met de minste fouten wint niet alleen de eeuwige roem maar ook een cheque van 500 euro. Afgelopen jaar won de studente Nederlands Laurie Hasselt de prijs. De jaren daarvoor waren psychologiestudenten Jesse van der Plas en Ellen Sinot de winnaar.

Vorig jaar deed voor het eerste een groep hoogleraren mee aan het dictee. Bij de hoogleraren bleek Josine Blok, hoogleraar Oude Geschiedenis, de beste te zijn. Ook dit jaar nodigen we weer hoogleraren uit, aangevuld met prominenten van de Hogeschool Utrecht.

Het dictee wordt dit jaar voorgelezen door Ingmar Heytze. Deze Utrechtse schrijver heeft zijn opleiding Algemene Letteren (tegenwoordig Taal- en Cultuurstudies) gevolgd aan de Universiteit Utrecht en debuteerde in 1997 met De allesvrezer. Hij verwierf bekendheid met boeken als Utrecht voor beginners & gevorderden en De man die ophield te bestaan. Tussen 2009 en 2011 was hij de eerste officiële stadsdichter van Utrecht. Op de universiteit zijn verschillende muurgedichten van Heytze te ontdekken (bijvoorbeeld in de UB De Uithof).

Net als de voorlezer van het eerste dictee (Ronald Giphart) wordt Heytze gerekend tot de Utrechtse maffia (een groep van Utrechtse schrijvers en columnisten die vaak samenkomen in café De Bastaard). Zijn laatste publicatie is Poëzie in Utrechtse muren.

Studenten kunnen zich vanaf vandaag via de website van Babel inschrijven voor het dictee. Meld je ook aan voor het Facebook-evenement van het dictee.