Drie studenten genomineerd voor campuscolumnist 2013

Drie studenten maken nog kans om de campuscolumnist 2013 van de Universiteit Utrecht te worden. De winnaar wordt bekend gemaakt  tijdens de nieuwjaarsreceptie van de universiteit op 7 januari en ontvangt het Erik Hardeman stipendium van 1000 euro.

Zet de universiteit op scherp. Dat was de opdracht voor de nieuwe campuscolumnist. Uit de twintig inzendingen zijn er drie genomineerd die volgens de jury allemaal in aanmerking komen voor de titel campuscolumnist 2013. Zowel studenten als medewerkers konden meedoen aan de wedstrijd. Originaliteit, creativiteit en gevoel voor taal speelden een belangrijke rol bij de beoordeling.

Alle deelnemers zonden twee columns in. De jury heeft van de drie genomineerden telkens één column gekozen die het meest tot de verbeelding spreekt.

1. Frank Gerritse (26) is na zijn bachelor Biologie overgestapt naar de master Cancer Genomics & Developmental Biology.  Op dit moment volgt Gerritse de geneeskundige topmaster Summa. Gerritse wist eerder dit jaar al de columnwedstrijd van het Descartes Centre en Studium Generale over verslaving te winnen. In zijn voor de campuscolumnist genomineerde column Rekenen met breuken beschrijft hij lichtvoetig een gesprek tussen student en coassistent bij de koffieautomaat in het Universitair Medische Centrum Utrecht.

2. Renee Kooger (22) is tweedejaars Milieu- & Maatschappijwetenschappen. Ze heeft eerst de opleiding Journalistiek op de Hogeschool Utrecht gedaan. Ze is hoofdredacteur van het blad Stormmelding van studievereniging Storm. Daarnaast is ze actief bij de Utrechtse debatvereniging UDC. Haar genomineerde column heet Het middenstuk van de zalm en daarin beschrijft ze op speelse en indringende wijze het verschil tussen de hbo- en wo-student.

3. Syme van der Lelij (22) is tweedejaars Engels. Daarvoor heeft hij een aantal jaren de journalistieke opleiding in Tilburg gevolgd. Hij is actief bij toneelvereniging Suds, die deel uitmaakt van studievereniging Albion. In zijn genomineerde column Huisoorlog geeft hij een hilarisch beeld van een hospiteeractie in een studentenhuis vanuit het perspectief van de zittende bewoners.

Het idee van de campuscolumnist is een initiatief van DUB. Sinds het vertrek van oud DUB-redacteur Erik Hardeman,  de auteur van de wekelijkse column Schreef,  mist de universiteit een eigenzinnige stem, iemand die de universiteit op scherp zet. Dieudonnée van de Willige was afgelopen jaar de eerste Utrechtse campuscolumnist.

De campuscolumnist krijgt de volledige vrijheid om gevraagd en ongevraagd een column te publiceren:  bespiegelingen vanuit de collegebanken, belevenissen in een studentenhuis, ideeën over publicatiedruk of de worstelingen met de bureaucratie binnen een opleiding. Een columnist kan de actualiteit als uitgangspunt nemen, maar ook focussen op zijn dagelijkse beslommeringen.

Op de digitale site van DUB krijgt de campuscolumnist een vast podium. Maar daarnaast kan de campuscolumnist ook gevraagd worden voor andere universitaire activiteiten of literaire evenementen in de stad.