Drie studenten genomineerd voor Campuscolumnist 2017

De nieuwe campuscolumnist van DUB wordt een student Liberal Arts & Sciences of een masterstudent van de Bètafaculteit. De studenten deden het dit jaar beter dan de medewerkers in de strijd om de huidige campuscolumnist Niels Peuchen op te volgen.

DUB publiceert vandaag de columns van de drie genomineerden die kans maken op de titel Campuscolumnist 2017. De winnaar wordt op woensdag 18 januari bekendgemaakt tijdens de DUB nieuwjaarsborrel. Deze ontvangt het Erik Hardeman-stipendium van 1000 euro en publiceert in het jaar 2017 elke twee weken een column op DUB.

De jury ontving dit jaar dertien inzendingen, iets minder dan voorgaande jaren. Er deden in totaal negen studenten en vier medewerkers mee. De kwaliteit van de inzendingen was hoog en dat maakte het voor de jury nog heel lastig om de drie beste kandidaten te kiezen.

De eerste genomineerde is Tim Homan met zijn column Technologie, c’est la vie. Tim studeert Liberal Arts and Sciences met als hoofdrichting Filosofie. Voordat hij overstapte naar LAS, heeft hij enkele jaren de bachelor Bestuurs- & Organisatiewetenschap gevolgd. Tim won al eerder een schrijfcompetitie binnen de UU. Hij werd uitverkoren om een zelfgemaakt gedicht voor te dragen tijdens de 4 mei-herdenking van de UU. DUB heeft dat gedicht over de vrijheid van meningsuiting toen ook gepubliceerd.

Masterstudent Arthur Zwartsenberg is de tweede genomineerde. Zijn column De driekoppige hond gaat over selectie aan de poort. Arthur heeft na zijn bachelorstudie Farmacie gekozen voor de master Drug Innovation. Daarnaast volgt hij aan de Universiteit van Amsterdam de bachelor Econometrie. Hij schreef al eerder columns voor het tijdschrift van de studievereniging van Farmacie.

De derde kanshebber op de titel is masterstudent Freek van Gent. Hij studeerde Biologie en volgt nu de master Bio Inspired Innovation. In zijn column Mee op studieavontuur verbaast hij zich erover dat zijn studie Biologie isopgenomen in de crepeer-index van de Keuzegids Hoger Onderwijs. Freek is ook auteur. In 2012 publiceerde hij zijn debuutroman Dromen over blauw.

De jury bestaat dit jaar uit hoogleraar Late Oudheid Leonard Rutgers, alumnus en columnist Frank Heinen, projectleider bij de UB Dafne Jansen, de voormalige preses van SSR Wouter Lammers en DUB-hoofdredacteur Ries Agterberg.