Droomdebuut voor UU-student De Lange in hockey-oranje

Rechtenstudent Lisanne de Lange wint goud met het Nederlandse team. Foto: KNHB/Koen Suyk

Rechtenstudent Lisanne de Lange (19) maakte de mooiste weken uit haar hockeycarrière mee. Ze mocht plots met het Nederlands elftal mee naar Buenos Aires waar ze goud pakte in de Hockey World League.

“Het was echt supergaaf in Argentinië!” Lisanne is nog aan het bijkomen als we haar spreken. Na een hele lange reis werd ze dinsdag 10 december gehuldigd door sponsoren en fans. Nu heeft ze tijd om te beseffen wat haar is overkomen.

Dan zit je ineens in het Nederlands elftal
“Zondag 24 november had ik met mijn team Laren een wedstrijd gespeeld, toen mijn trainer me vertelde dat ik was opgeroepen voor het Nederlands elftal: een speelster was geblesseerd. Ik mocht naar de Hockey World League. Ik dacht: ‘Dat meen je niet!’”

Ze moest binnen twee uur op Schiphol zijn, dus ging ze als een speer langs haar woning in Utrecht om koffers te pakken. “En dan besef je in het vliegtuig dat je gewoon ineens in het Nederlands elftal zit!” Op Schiphol had ze nog even een belangrijk mailtje verstuurd. “Naar mijn studiebegeleider, om te vertellen dat ik een paar weken zou missen. Gelukkig werd er vol begrip op gereageerd.”

Debutant mag elke wedstrijd spelen
Lisanne genoot met volle teugen in het land waar hockey net zo groot is als voetbal in Nederland. In de halve finale moest Oranje tegen thuisland Argentinië. “In de halve finale zat het nieuwe stadion met 7000 man helemaal vol. En bijna iedereen was tegen ons. De topspeelster van Argentinië, Luciana Aymar, is in eigen land bijna net zo groot als Messi. Dat was voor mij een extra motivatie om scherp te zijn en goed te spelen.”

Die halve finale was tergend; shoot-outs moesten voor een beslissing zorgen. De keepster van Nederland loodste Oranje met goede reddingen naar de finale. Lisanne kwam bij de shoot-outs niet in actie, maar speelde wel elke wedstrijd. “Vanwege de hitte, 40 graden op het veld, wisselden we veel. En het ging lekker: ik was niet zenuwachtig en kreeg complimenten van mijn medespeelsters en de bondscoach.” Ze scoorde ook, al viel het doelpunt tijdens een oefenwedstrijd vlak voor het toernooi.

Na succesvol debuut gewoon weer tentamens maken
Het team won de finale met 5-1 van Australië. Veel fraaier kan het niet. “Het succes was extra mooi, omdat er zo veel jonge meiden meededen.  Als je dan kunt laten zien dat je er ook met dit jonge team zo goed kunt presteren, dan is dat natuurlijk fantastisch!”

Na haar succesvolle debuut lonkt voor Lisanne het WK in Den Haag, dat in juni 2014 plaatsvindt. Al zijn er dan waarschijnlijk een paar gerenommeerde hockeysters bij, die nu afwezig waren. “Ik heb nog niets gehoord van de bondscoach. In principe speel ik gewoon weer in Jong Oranje, net als daarvoor. Maar dit was in elk geval een heel mooi debuut en het smaakt naar veel meer.”

Nu wacht het ‘gewone leven’ weer voor de tweedejaars studente. “Vrijdag hoorcollege. En ik ga eens kijken wat ik allemaal heb gemist, ik moet sowieso een tentamen inhalen.”