DUB heeft een weekje standplaats UU te Middelburg

De redactie van DUB publiceert komende week een aantal verhalen over University College Roosevelt. Dit tweede college van de UU is gevestigd in Middelburg. Donderdag is de dies: UCR viert zijn tiende verjaardag.

Standplaats Middelburg
Het University College Roosevelt bestaat 10 jaar. DUB schrijft een reeks artikelen over dit tweede college van de UU. Kijk  hier.

Weinig mensen weten dat het University College Roosevelt verbonden is aan de Universiteit Utrecht. Toch is dat zo. In de beginjaren toen UCR Roosevelt Academy heette, hield het college de nodige afstand tot de universiteit, maar met de komst van de nieuwe dean, de juriste Barbara Oomen wordt er meer toenadering gezocht met de UU.

Reden voor DUB om op uitnodiging van UCR een kleine week te verkassen naar Middelburg en te onderzoeken wat die relatie tussen Utrecht en UCR nu eigenlijk inhoudt. Waarom heeft de Universiteit Utrecht, naast University College Utrecht nog een tweede college onder haar hoede? Wat maakt een brede bacheloropleiding in een stad zonder universiteit bijzonder?  Kan de UU wat leren van de manier waarop hier het onderwijs wordt ingericht? Wat bezielt docenten om hun wetenschappelijke werk te doen op een instellling met alleen undergraduate-onderwijs? En waarom kiezen studenten voor Middelburg? Maar ook, wat betekent een studentinvasie met veelal Engelssprekende studenten voor een middelgrote stad als Middelburg? Vragen waar DUB het antwoord op probeert te vinden zonder de link met Utrecht uit het oog te verliezen.

University College Roosevelt is gevestigd in het voormalige monumentale stadhuis, in het centrum van de stad. De inmiddels 600 studenten wonen op evenzo mooie plekken. Van de studenten komt 65 procent uit Nederland (van wie slechts 6 procent uit Zeeland), de overige 35 procent uit het buitenland. Ze betalen een collegegeld dat 500 euro hoger ligt dan het wettelijke tarief en is daarmee goedkoper dan het Utrechtse college. Het college selecteert net als UCU aan de poort, van de 400 aanmelding is er jaarlijks plek voor 200 studenten.

De studenten krijgen in kleine groepen - nooit groter dan 23 studenten - onderwijs en het slagingspercentage is hoog. Van de studenten die in een jaar starten, weet gemiddeld 82 procent de eindstreep te halen (landelijk is dat 46 procent), van die groep haalt 93 procent het diploma binnen 3 jaar (landelijk is dat 26 procent).