DUB helpt studenten columns schrijven

Als steuntje in de rug voor de wedstrijd van de campuscolumnist organiseerde DUB een workshop 'column schrijven' waar 15 mensen op af kwamen. Ideeën genoeg. Schrijven over huisgenootjes, gastcomputers of de gevreesde flyeraar van de studentenkerk.

Wat is een goede column? Docente Anneke Laverman confronteert de cursiten die deze donderdag naar De Uithof zijn gekomen direct met deze cruciale vraag. Ze heeft twee voorbeelden uitgedeeld. Eentje van onze eigen campuscolumnist Dieudonnée van de Willige over haar ontmoeting met een echte Utrechter en daarnaast een column van Renske de Greef uit NRC Next.

“Dieudonnée weet je meteen te pakken met haar introductie”, zegt één van de studenten. “En het is bijzonder dat er een dialoog in staat waarin herkenbaar en grappig het gesprek tussen de student en de échte Utrechter weergegeven wordt”, voegt een ander toe. “Met het einde van de column, pikt ze op originele manier het in de eerste zin aangekondigde thema weer op.”

Een column moet dus origineel zijn, focussen op één onderwerp en prikkelend zijn opgeschreven, vat Laverman de eisen voor de column samen. “Je moet een duidelijke mening hebben en deze met overdrijving durven neer te zetten."

Toch kun je overdrijving ook overdrijven, zo blijkt uit de column van Renske de Greef. Zij beschrijft een hilarische spelletjesavond waarbij vrienden voor even geen vrienden meer zijn. “Als ze het heeft over Spelregelnazi wordt nog eens uitgelegd wat je bij de term al kunt vermoeden”, zegt een student.

Daarna gaan de workshop-deelnemers zelf aan de slag. Deze middag zullen ze een paar ideeën verzamelen om deel te kunnen nemen aan de wedstrijd van de campuscolumnist. Daarna mogen ze één idee uitwerken. Om mee te doen als nieuwe campuscolumnist moeten ze voor 1 december twee columns van maximaal 350 inleveren waarbij ze universiteit of het studentenleven op scherp zetten.

Het blijkt niet moeilijk om wat ideeën te bedenken. Om een paar voorbeelden te noemen:

• Verlangen naar je huisgenootje dat je zo vaak hebt vervloekt,
  • maar nu mist nu je alleen woont.
  • Het Wentgebouw als ‘lelijke, maar vertrouwde’ thuisbasis voor de biologen.
  • Waarom mogen studenten niet werken op de gastcomputers in de UB als die tijden ongebruikt staan?
  • Hoe kom ik onopgemerkt voorbij die flyeraar van de studentenkerk bij de ingang van mijn collegezaal?
  • Je kunt je bijna niet meer vertonen zonder iPhone.
  • Als geschiedenisstudent word je moe van Maarten van Rossem als toonbeeld van historisch Nederland

Iedere student of medewerker maakt zoveel mee dat het een column waardig is. De volgende opgave is om het zo op te schrijven dat het de lezer prikkelt en verrast. We zullen zien of één van deze ideeën afkomstig blijkt te zijn van de nieuwe campuscolumnist.