DUB-magazine: afgestudeerden vinden na 2,6 maanden eerste betaalde baan

Het duurt gemiddeld 2,6 maanden voordat afgestudeerde UU'ers een eerste betaalde baan hebben. Dat is te lezen in een themamagazine over de Utrechtse masterfase dat DUB vandaag publiceert. Het papieren magazine wordt deze week verspreid.

DUB publiceert in het magazine ‘Door naar de Master’ enkele resultaten uit de tweejaarlijkse Arbeidsmarktmonitor, een onderzoek onder recent afgestudeerden van de Universiteit Utrecht. Bètastudenten blijken het snelst van alle studenten een baan te vinden: 1,9 maanden na de afstudeerdatum.

“Logisch”, reageert hoogleraar Arbeidseconomie Joop Schippers. Volgens hem verkeert die groep studenten in een andere situatie dan veel alfa- en gammastudenten. “Bètastudenten weten tijdens hun opleiding vaak al wat ze daarna willen doen. Ze willen bruggen gaan bouwen of werken met bepaalde wiskundige modellen en baseren hun stage- of scriptiekeuze daarop. Vervolgens stromen ze heel makkelijk door naar een passende baan op wo-niveau.”

Anderhalf jaar na afstuderen heeft 68 procent van de UU-alumni een baan op wo-niveau, 23 procent op hbo-niveau en 9 procent op mbo-niveau of lager. Zo’n 11 procent is werkloos.

Studenten van de faculteiten Geneeskunde en Recht, Economie, Bestuur & Organisatie (REBO) verdienen kort na afstuderen het meeste van alle studenten: respectievelijk 2750 euro en 2741 euro bruto per maand. Geesteswetenschappenstudenten verdienen met 2063 euro bruto relatief weinig. Gemiddeld zou zo’n driekwart van alle alumni voor dezelfde studie kiezen als ze nog een keer een keuze mochten maken.

Wat opvalt is de lage tevredenheid van studenten over de manier waarop hun masterstudies studenten voorbereiden op de beroepspraktijk en voorlichting geven over studie- en beroepsmogelijkheden. Faculteiten scoren hierop hooguit een mager zesje en in sommige gevallen ronduit onvoldoende. Dit beeld komt overeen met de uitkomsten uit landelijke studentenenquêtes waarin studenten vaak negatief oordelen over de loopbaanvoorbereiding binnen academische opleidingen.

Die behoefte bij alumni en studenten aan een betere aansluiting tussen studie en beroep is een belangrijke reden waarom de Universiteit Utrecht in de masterfase meer aandacht gaat besteden aan arbeidsmarktoriëntatie. Bovendien leidt de moeilijke situatie van starters op de arbeidsmarkt en de veranderingen in het studiefinancieringsstelsel er naar verwachting toe dat studenten steeds vaker zullen eisen dat hun opleiding een goed baanperspectief biedt.

In het DUB-magazine ‘Door naar de Master’ is te lezen hoe de universiteit daarop reageert. Studies zullen moeten laten zien dat de contacten met alumni en professionals in orde zijn. Maar ook dat het studieprogramma goed aansluit op wat later van studenten verwacht wordt als ze aan het werk gaan. Loopbaanadviseurs gaan studenten intensiever begeleiden bij de stap van studie naar baan. Tegelijkertijd blijft het ‘leren om wetenschappelijk onderzoek te doen’ het onderscheidende aspect van een universitaire opleiding.

We spraken onder meer met een aantal pas afgestudeerde oud-leden van roeivereniging Orca. Zij onderschrijven de stelling dat theorie en praktijk vaak ver uiteen blijken te liggen als je eenmaal aan een baan begint. In een ander artikel vertellen studenten hoe belangrijk een stage in de master is. Ook opleidingen vinden die stage belangrijk, maar zij worstelen met de geringe tijd en ruimte in een éénjarige master en zien daarom graag dat afgestudeerden de mogelijkheid krijgen om na de master nog stages te lopen.

In het magazine proberen we bovendien te achterhalen waarom studenten voor een bepaalde master kiezen en geven we tips om een goede keuze te maken. Ook komen experts met adviezen aan ambitieuze masterstudenten.

Hoogleraar Celbiologie Casper Hoogenraad geeft bètastudenten de raad goed in de gaten te houden welke universitaire onderzoekers grote beurzen binnenslepen. “Where the money flows, daar moet je zijn. (…) Er wordt weleens gezegd: als je een Nobelprijs wilt winnen moet je samen gaan werken met een Nobelprijswinnaar.” Maar denk ook aan je 21th century skills, betoogt de Amsterdamse bijzonder hoogleraar Joke Voogt. “Ik zeg niet dat alle studenten ict-experts moeten worden, maar het is wel zinvol om je te laten informeren over de digitale aspecten van je vakgebied.”

In een interview vertelt ex-Miss Nederland Nathalie den Dekker tenslotte over haar ambities na het behalen van een masterdiploma Notarieel Recht in Utrecht. Ze wil niet alleen gelukkig worden met haar vriend, de bekende dj Nicky Romero, maar ook hoogleraar worden. Haar advies: van dromen moet je doelen maken.

Het DUB-magazine ‘Door naar de Master’ wordt vanaf vandaag verspreid binnen de universiteit.