DUO wordt het ‘Ministerie van Schuld’

Protestactie afgelopen woensdag op de Neude. Foto DUB

Het protest is een idee van de Landelijke Studentenvakbond en FNV Young & United. Onder de noemer #NietMijnSchuld voeren de twee vakbonden al een jaar campagne tegen hoge studieschulden.

Traditiegetrouw protest
Studiefinancier DUO is een uitvoeringsinstantie van het ministerie van Onderwijs. DUO maakt de studiefinanciering aan studenten over, houdt bij wie er nog recht heeft op een ov-studentenkaart, int de schulden van aflossers enzovoorts.

De opening van het academisch jaar is traditiegetrouw hét moment waarop studenten en vakbonden protesteren. Zo houden wetenschappers maandag een fietstour uit onvrede over de vele tijdelijke contracten aan universiteiten. In Utrecht krijten studenten 10.000 rode vierkantjes uit solidariteit met hun overwerkte docenten.