Duurzaam water drinken uit een Uithofkraantje

Pepijn Veling, initiatiefnemer van de Join the Pipe -watertap, vult zijn duurzame flesje met kraanwater

Het allereerste watertappunt van de Universiteit Utrecht staat! Het Join the Pipe-watertappunt staat aan de Heidelberglaan in De Uithof. Het tappunt moet studenten en medewerkers bewuster maken van de grote hoeveelheid plastic waterflesjes die dagelijks wordt weggegooid.

Slecht voor het milieu, ontzettend duur en veel meer uitstoot van CO2. Hoewel ons landje ontzettend lekker kraanwater heeft, grijpt iedereen naar de flesjes Spa en Evian. En juist deze flesjes zijn zo slecht voor het milieu, vindt Pepijn Veling (26). Hij is afgestudeerd als Innovatiewetenschapper aan de UU en nam het initiatief voor het watertappunt aan de Heidelberglaan.

“Het watertappunt moet zichtbaar maken wat voor geweldig kraanwatersysteem we in Nederland hebben. Kraanwater is supergoedkoop, lekker en daarnaast ook nog duurzaam. Het is echt niet nodig om flesjes water te kopen”, zegt Veling. Bovendien komen veel flesjes bronwater uit het buitenland en het transport en de productie van deze flesjes kost ook veel olie.

Veling noemt zichzelf een idealist die met beide benen op de grond staat: “Daar zorgen mijn vrienden wel voor!” Hij vindt het belangrijk om anderen rustig te overtuigen en vooral niet keihard zijn punt te maken. “Het gaat om dingen die van belang zijn voor iedereen, zoals de prijs. Voor de 1,50 euro die jij betaalt op het station voor een flesje bronwater, kun je 1000 liter kraanwater krijgen.” Hij zegt ook dat de kwaliteit van bronwater helemaal niet beter is als kraanwater. "De kwaliteitseisen voor kraanwater zijn veel strenger dan voor bronwater, hoewel mensen vaak denken dat bronwater per definitie beter is dan kraanwater."

Zelf gebruikt Veling soms ook een plastic bronwaterflesje. “Maar echt met tegenzin! En alleen als ik om één of andere reden mijn duurzame fles ben vergeten.” Zijn grote ideaal is dat we helemaal geen plastic flesjes meer gebruiken in Nederland, maar dat kan volgens hem nog niet. “Iedereen is gewend om een flesje mee te nemen. De duurzame fles is meer bedoeld als overgangsfase naar een Nederland waar op elke hoek van de straat een kraantje staat.”

Yvonne van Rooy en Mariëlle Lichtenberg vullen hun duurzame flesje met kraanwater

Om twee uur ’s middags openden Veling samen met Yvonne van Rooy, collegevoorzitter van de Universiteit Utrecht en Mariëlle Lichtenberg van de Rabobank het eerste Join the Pipe – watertappunt. Join the Pipe is een Nederlandse stichting die de watertap verkoopt. Het doel van de organisatie is om de hele wereld te voorzien van water. “Dat doen ze door watertappen in Nederland te verkopen. De opbrengst hiervan gaat naar het aanleggen van waterpunten in arme landen. De opbrengst van onze watertap gaat naar een waterpunt in Bangladesh”, zegt Veling.

Bij bewezen succes komen er meer waterpunten in De Uithof. “Er zit een watermeter op de tap om te zien hoeveel er daadwerkelijk gebruikt wordt. De universiteit gaat evalueren wat de impact van het watertappunt is en of er dus meer komen,” aldus Veling. Met een knipoog voegt hij er grappend aan toe: “Sowieso is de universiteit verplicht eenmaal per jaar de waterstand door te geven. Mocht er nou te weinig water zijn getapt, dan ga ik gewoon een nacht op het knopje drukken van watertap”.