Eén van 's werelds mooiste bibliotheken staat in Utrecht

De bibliotheek op de Utrechtse universiteitscampus De Uithof is één van de vijftien mooiste ter wereld. Het gebouw prijkt in een lijstje van de Amerikaanse nieuwszender CNN.

De Utrechtse universiteitsbibliotheek is in goed gezelschap: in het lijstje staat ook een Zuid-Koreaanse tempel, een  Chinese bibliotheek uit 1561 en een Portugese die versierd is met bladgoud.

CNN Architecture heeft de lijst gemaakt met hulp van James Campbell van de universiteit van Cambridge en fotograaf Will Price. De twee hebben in 2013 een boek gemaakt over bibliotheken.

Het gebouw in Utrecht biedt volgens Price “de beste oplossingen voor de problemen met het bouwen van een grote hedendaagse bibliotheek”. Door de hoogteverschillen in het grote vierkante gebouw ontstaan er verschillende ruimtes, legt hij uit. “Er zijn afgeschermde stukjes voor wie het prettig vindt om omringd door boeken te werken, maar er zijn ook open ruimtes voor wie graag onder de mensen is.”

De universiteitsbibliotheek in De Uithof werd in 2002 in gebruik genomen en is ontworpen door Wiel Arets.