Economiebroers succesvol bij Utrechtse sportprijzen

De waterpoloënde broers Joep en Bram van den Bersselaar vierden deze week dat hun team UZSC werd uitgeroepen tot Utrechtse Sportploeg van het Jaar. De twee economiestudenten hadden vorig jaar een sportief “superjaar”.

De Utrechtse waterpoloërs werden in 2015 Nederlands kampioen. Dat was voor het eerst in het 101-jarig bestaan van de vereniging. “Het was voor ons echt een superjaar”, vertelt Joep van den Bersselaar. “Het was dus niet helemaal een verrassing dat we de sportprijs van Utrecht wonnen.”

De oudste van de twee broers uit Oss was zelf woensdag overigens niet aanwezig toen UZSC in de Jaarbeurs werd uitgeroepen tot beste sportploeg van de stad Utrecht.

Op dezelfde avond stond ook de uitreiking van de sportprijzen van de stad Oss op het programma. Bij die verkiezing was Joep, tevens Nederlands international, genomineerd voor de individuele prijs van Sportman van het Jaar. Hij legde het uiteindelijk af tegen AZ-spits Vincent Janssen.

Naast broer Bram maakte ook Yoran Frauenfelder, eveneens economiestudent in Utrecht, deel uit van het team waarmee Joep vorig jaar furore maakte. Yoran heeft inmiddels zijn studie stopgezet om in Barcelona professioneel waterpolo te gaan spelen.

Begin april hoopt Van den Bersselaar tijdens een Olympisch Kwalificatietoernooi in Triëst zich met het Nederlands waterpoloteam voor de Olympische Spelen te kwalificeren. Ook Yoran Frauenfelder is dan van de partij.  “Maar dat wordt nog een hele opgave. In feite is het al een prestatie dat we daar mee mogen doen. We hebben bovendien een erg lastige loting.”

UZSC hield bij de Utrechtse verkiezingen overigens de rugbydames van RUS en ook de hockeyvrouwen van Kampong achter zich.

In andere categorieën visten de genomineerde UU-sporters net achter het net. Dat hardloopster Dafne Schippers de UU-alumni Inge Janssen (roeien) en Dagmar Genee (waterpolo) zou aftroeven in de race om de titel Sportvrouw van het Jaar, was echter moeilijk een verrassing te noemen.

Bij de mannen moest Geneeskundestudent en roeier Kaj Hendriks, een voormalig winnaar van de titel, veldrijder Lars van der Haar laten voorgaan. De schaatsers van Softijs moesten daarnaast de titel ‘beste vereniging van Utrecht' aan korfbalclub Synergo laten.

UU-alumna Marieke Dijkstra had meer geluk. Zij werd verkozen tot beste Utrechtse coach van het vorige jaar. Dijkstra leidde de Nederlandse hockeydames naar de wereldtitel in de zaal en de mannen van het Groenenkanse Voordaan naar de hoofdklasse.