Een taal leren bij Babel wordt voor UU'ers een stuk goedkoper

UU'ers kunnen vanaf september met 25 procent korting taal leren bij Babel.

Studenten en medewerkers van de Universiteit Utrecht krijgen vanaf september korting op alle taal- en communicatiecursussen van taleninstituut Babel. Maar zo goedkoop als vroeger, toen het taleninstituut nog James Boswell heette en onderdeel van de Universiteit Utrecht was, wordt het niet.

Tot een paar jaar geleden konden UU'ers voor een habbekrats een cursus volgen bij het James Boswell Instituut. Voor 60 euro kreeg je een negenweekse cursus Portugees, Chinees of Russisch. Dat kon omdat James Boswell onderdeel van de UU was, en de universiteit geld bijlegde om voordelige tarieven mogelijk te maken.

In 2013 veranderde dat. De Universiteit Utrecht stootte het cursusinstituut af en de taalcursussen werden in het vervolg aangeboden door het zelfstandige taleninstituut Babel. Ook de voor UU'ers gunstige prijzen verdwenen: studenten en medewerkers dienden in het vervolg de kostprijs te betalen: 165 euro per cursus.

Nu komen er toch weer speciale prijzen voor UU'ers. Studenten en medewerkers van de UU ontvangen een korting van 25 procent op alle cursussen. Deze geldt voor het gehele open aanbod vanaf september. Een groepscursus kost dan zo'n 125 euro.

Met de korting hoopt het taleninstituut meer universitaire cursisten aan te trekken. "Studenten zijn na de opheffing van het James Boswell Instituut zeker blijven komen. Tegelijkertijd is 165 euro voor sommige studenten veel geld", zegt Babel-directeur Marc Gebuis in een reactie.

De korting wordt geheel betaald uit de middelen van Babel zelf. Er is geen financiële subsidie vanuit de Universiteit Utrecht.

Bij de start van Babel in 2013 is met de Universiteit Utrecht afgesproken dat het taleninstituut twee jaar lang preferred supplier van de UU is, die afspraak is recent verlengd: wie zijn taalvaardigheden moet bijspijkeren, wordt in eerste instantie naar Babel verwezen. Ook huurt de UU taaldocenten van Babel in om bij sommige opleidingen cursussen academisch Engels te geven.

Gebuis: "De Universiteit Utrecht is één van onze grootste afnemers. En met de beweging naar volledig Engelstalig masteronderwijs hopen we een nog grotere rol te spelen. Studenten geven namelijk in onderzoek aan dat ze hun eigen Engelse taalvaardigheid soms ontoereikend vinden."

Babel zegt gesprekken te voeren om meer maatwerkcursussen te verzorgen voor UU-personeel. Gebuis: "Ook de medewerker achter de balie moet Engels beheersen als de Universiteit Utrecht internationaler wil worden."