Een week geen vlees en vis in verse gerechten UU-kantines

Maaltijd van de De Hippe Vegetariër

Bieterballen in plaats van bitterballen, pulled tempé in plaats van pulled pork en een carpaccio van bietjes in plaats van rauw rundvlees. Het is een kleine greep uit de gerechten die je volgende week kan verwachten als je een maaltijd haalt bij één van de restaurants van de universiteit. Cateraar Sodexo neemt hiermee deel aan de eerste Nationale Week Zonder Vlees. Dat betekent dat in alle restaurants, behalve een aantal koffiebars en de twee locaties van Jazzmans, geen gerechten met vlees of vis te krijgen zijn.

'Kleine moeite, grote besparing'
De Week zonder Vlees is een initiatief van Isabel Boerdam  van de blog De Hippe Vegetariër. Zij wil laten zien wat onder meer de milieuimpact is van een vlees- en visloze week. Zo schrijft Boerdam op de website van de campagne: “Wanneer je één dag geen vlees eet, bespaar je 1476 liter water die gemiddeld nodig was geweest voor de productie van jouw dagelijkse portie vlees. Voor één douchebeurt is circa 51 liter water nodig, dus door één week geen vlees te eten, bespaar je bijna zeven maanden douchewater.” Daarnaast stoot je minder kooldioxide uit en wel de hoeveelheid die je uitstoot als je 114 klometer met een auto rijdt, volgens de organisator. Een boom heeft zeven maanden nodig om deze hoeveelheid om te zetten in zuurstof, schrijft ze.

“Het is belangrijk om je bewust te zijn van je voeding”, legt Boerdam de noodzaak van de campagne uit. “Studenten bevinden zich in een fase waarin ze zelf keuzes gaan maken op diverse gebieden. Het is daarom goed om je te verdiepen in dat wat je eet en waarom.” Dat is precies de reden waarom Sodexo meedoet aan de week, zegt cateringmanager Roos van Gent-Van Bruchem. “We willen tijdens de week bewustwording bij onze gasten creëren. We willen laten zien dat je met een kleine moeite een grote besparing kan realiseren en dat een duurzame levensstijl ook heel lekker kan zijn.”

'Steeds meer UU'ers eten vegetarisch of minder vlees'
Toch zal er nog wel wat vlees te krijgen zijn in de kantine. In de koeling is vleesbeleg te vinden. De vegetarische stap beperkt zich tot het aanbod dat vers door Sodexo wordt bereid. In mei is dit anders, dan zal Sodexo in samenwerking met de Greenoffice Flavours of the Future organiseren. Vanaf maandag 28 mei zal het aanbod in de kantine van het Educatorium eerst vegetarisch zijn, waarna dagelijks een dierlijk ingrediënt wordt vervangen door een  plantaardig alternatief. Daardoor zijn de maaltijden aan het einde van de week veganistisch; niet alleen vrij van vlees, maar ook van andere dierlijke producten zoals melk en eieren.

Sodexo merkt dat steeds meer mensen vegetarisch eten of in ieder geval minder vlees eten. Initiatieven zoals De Nationale Week Zonder Vlees en Flavours of the Future “sluiten goed aan bij de opkomende behoefte”. Dat er op dit moment voor een periode van drie maanden een pop-up restaurant van De Hippe Vegetariër in het restaurant van het Educatorium zit en voor onbepaalde tijd in het restaurant van het Minnaertgebouw, is volgens Van Gent niet met opzet. “Het zijn allemaal losstaande initiatieven die nu toevallig op hetzelfde moment plaatsvinden, maar de eerste reacties erop zijn al erg positief.”