EenVandaag: “Zonder ov-kaart volgen studenten minder college”

"Zonder OV-kaart gaan studenten trein mijden." (Foto NS)

Volgens actualiteitenprogramma EenVandaag gaat 61 procent van de studenten minder colleges volgen als de ov-jaarkaart wordt afgeschaft. Reizen gaat hun te veel geld kosten, vrezen ze.

Het actualiteitenprogramma ondervroeg 1725 studenten uit haar eigen jongerenpanel. Van de 616 ondervraagde scholieren zegt 58 procent dat reiskosten een grote rol spelen bij het kiezen van een studie. Als de ov-jaarkaart wordt omgezet in een kortingskaart, verwacht deze groep een studie dicht bij huis te kiezen.

De HBO-raad verwacht dat de maatregel vooral nadelig uitpakt voor hbo-studenten, omdat zij vaker thuis wonen en wisselende stage adressen hebben.

Het afschaffen van de ov-jaarkaart lijkt op meer protest en onbegrip te stuiten dan het verdwijnen van de basisbeurs. De discussie over de wenselijkheid van een leenstelsel raakt ondergesneeuwd in de verontwaardiging over het verdwijnen van de ov-jaarkaart.

In het jongerenpanel van EenVandaag zegt negentien procent begrip te hebben voor het afschaffen van de ov-jaarkaart. Het verdwijnen van de basisbeurs kan op meer sympathie rekenen: een derde van het panel zegt dit in tijden van bezuinigingen te snappen.

Scholieren hebben de afgelopen week massaal een petitie ondertekend die het kabinet oproept gratis reizen voor studenten te behouden. Over de basisbeurs wordt met geen woord gerept.