Eerste Europese MOOC’s online

Open Universiteiten uit elf landen slaan de handen ineen en lanceren vandaag het eerste Europese platform voor zogeheten ‘massive open online courses’ (MOOC’s). Het nieuwe portal moet een alternatief bieden voor de MOOC’s van Amerikaanse durfkapitalisten.

In tegenstelling tot Amerikaanse platforms als Coursera en Udacity staan alle cursussen niet óp de website Openuped.eu. Het is een portal, dat doorverwijst naar instellingen die de modules aanbieden. Dat zijn voornamelijk open universiteiten en er zitten enkele reguliere instellingen tussen. Studenten kunnen kiezen uit 40 cursussen in 12 verschillende talen. Niet alleen universiteiten uit EU-landen doen mee, ook Rusland, Turkije en Israël zijn van de partij.

De site gaat vandaag officieel van start bij de Nederlandse Open Universiteit, die voortrekker is van het project. “Door de opkomst van kapitaalkrachtige platforms als Coursera, Udacity en edX moeten we ons nog scherper gaan profileren” zei hoogleraar Fred Mulder - die het project leidt - begin maart over de noodzaak voor een Europese tegenhanger.

De Europese MOOC’s onderscheiden zich volgens hem van de Amerikaanse, doordat de open universiteiten die meedoen jarenlange ervaring hebben met afstandsonderwijs en bovendien in andere talen dan het Engels college kunnen geven.

De Europese Commissie steunt het initiatief. “Deze MOOC’s weerspiegelen Europese waarden als gelijkheid, kwaliteit en diversiteit”, aldus de eurocommissaris voor onderwijs, Androulla Vassiliou, in een persbericht. Zij zal vandaag aanwezig zijn bij de lancering en verwacht dat het platform onderwijs voor “tienduizenden studenten” toegankelijk maakt.

MOOC’s, die wereldwijd gratis toegankelijk zijn, zijn in de Verenigde Staten een daverend succes. In Nederland biedt de Technische Universiteit Delft cursussen aan op edX, het platform van Harvard en MIT. De Universiteit Leiden koos voor Coursera.