Eerste postdocprijs naar Leidse lijkenonderzoekster

Hayley Mickleburgh tijdens een videoregistratie van een college voor de Universiteit van Nederland

Sinds vier jaar ontwikkelt Mickleburgh, die al sinds haar zesde in Nederland woont, methoden om beter in kaart te brengen hoe stoffelijk overschot uit elkaar valt. Dat helpt misdaadonderzoekers en archeologen die meer willen weten over grafrituelen.

Ze zit ook regelmatig in de Verenigde Staten. Als gastonderzoeker bij de Texas State University doet Mickleburgh onderzoek op een zogeheten body farm. Daar ontdekte ze dat het schouderblad soms veel eerder in ontbinding loslaat dan werd gedacht.

De jury, die wordt gevormd door de Jonge Akademie van wetenschapsgenootschap KNAW en de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen, looft de manier waarop Mickleburgh haar bevindingen met het grote publiek deelt. Zo ontwikkelde ze samen met de Universiteit van Maastricht een 3D-animatie van de ontbinding van een lichaam.

De prijs wordt vanaf dit jaar om beurten uitgereikt aan een bèta/medische wetenschapper en een alfa/gammawetenschapper. Kandidaten, die worden genomineerd door hoogleraren en onderzoeksinstituten, moeten de afgelopen tien jaar zijn gepromoveerd aan een Nederlandse universiteit en werken als postdoc of universitair docent.

Mickleburgh ontvangt de eerste postdocprijs op vrijdag 17 november in het Hodshon Huis van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen in Haarlem.

Wat gebeurt er precies met een lijk nadat het begraven is? College van Hayley Mickleburgh (Universiteit Leiden / NEXUS1492) bij de Universiteit van Nederland, 10 januari 2017

Tags: postdoc