Eind mei langstudeerboete voor rechter

Op 21 mei uur buigt de rechtbank Den Haag zich over de langstudeerboete. De rechtszaak is aangespannen door de studentenorganisaties ISO, LSVb en de Landelijke Kamer van Verenigingen.

Wie studievertraging heeft opgelopen betaalt vanaf 1 september een collegegeldverhoging van 3063 euro. Bij de invoering wordt volgens de studentenorganisaties geen adequate overgangsperiode in acht genomen en is de rechtszekerheid van studenten in het geding; de spelregels zouden tijdens het spel veranderd zijn.

Een ander bezwaar is dat de wet geen rekening houdt met deeltijdstudenten: voor hen gelden dezelfde boeteregels. “Deeltijdstudenten doen per definitie langer over hun opleiding, omdat zij die bijvoorbeeld combineren met een fulltime baan. Het is dus ten onrechte dat zij geconfronteerd worden met een boete tegen zogenaamde langstudeerders,” stelt voorzitter Pascal ten Have van de Landelijke Studenten Vakbond in een gezamenlijk persbericht.

“We zijn erg blij dat de rechter nu binnen afzienbare termijn duidelijkheid zal scheppen in deze langslepende zaak,” schrijft Sebastiaan Hameleers, voorzitter van het Interstedelijk Studenten Overleg. “Dat is in het belang van al die studenten die per 1 september 2012 worden bedreigd door de langstudeerboete.”

Voorzitter Jan Boers van de LKvV noemt het “echt onacceptabel” dat er straks ook studenten beboet zullen worden die vertraging oplopen door een sterfgeval in de familie. Het persbericht vermeldt niet dat studenten in bijzondere gevallen een beroep kunnen doen op het profileringsfonds van hun instellingen.