Eindelijk: een mobiele roosterapp voor UU-studenten

Screenshots van de MijnUU-app.

De UU heeft een app laten ontwikkelen waarmee studenten hun rooster en hun cijfers op hun mobiel kunnen bekijken. Studenten kunnen de app nu testen.

Altijd je rooster en je cijfers bij de hand. Dat is het idee achter de nieuwe MijnUU-app, die beschikbaar is op iOS en Android. Via deze link kun je een testversie van de app aanvragen. Het is de bedoeling om de app later dit studiejaar officieel te lanceren.

Goh, de #UU is bezig met een app te ontwikkelen voor je rooster en cijfers etc. Anders dan BlackBoard dus! Testen? http://t.co/V1pqYPZJ7t

— Tamara Duijvestijη (@1990TD) 9 september 2015

Een student die zijn rooster wilde inzien, was tot voor kort aangewezen op Osiris en soms Blackboard. Die systemen worden als gebruiksonvriendelijk ervaren, vooral op de mobiele telefoon. Uit frustratie werden er zelfs diverse niet-officiële roosterapps voor UU-studenten ontwikkeld.

De MijnUU-app is ontwikkeld door het Utrechtse bedrijf StuComm, één van de startups die een kantoor huurt bij incubator UtrechtInc. StuComm maakte eerder vergelijkbare apps voor de Hogeschool Utrecht, Hogeschool Inholland en de Christelijke Hogeschool Ede. Ook voor de TU Delft wordt een app ontwikkeld.

De app neemt onduidelijkheid over de plaats waar colleges of tentamens plaatsvinden weg, vertelde StuComm-oprichter Ronald Kouvelt eerder dit jaar aan Het Financieele Dagblad. Hij vertelde ook te werken aan een functionaliteit dat de wekker in je mobiel automatisch later laat afgaan, als er 's ochtends een college uitvalt.

De app haalt de roosterinformatie uit Osiris. Wijzigingen in de roostering worden automatisch aangepast in de app. Exporteren van roosterdata naar andere kalenderapplicaties, zoals Google Calendar, kan nog steeds niet. Volgens een medewerker van de afdeling Information & Technology Services (ITS) zijn er wel plannen om dit mogelijk te maken.

Update maandag: Alleen studenten van de faculteit Geesteswetenschappen kunnen hun rooster in de app bekijken. Studenten van andere faculteiten kunnen al wel hun cijfers in de app zien, maar niet hun rooster, laat de afdeling ITS weten.