Eindelijk snelle erkenning Nederlandse diploma’s in Vlaanderen

Vanaf komend voorjaar wordt het eenvoudiger om met een Nederlands masterdiploma in België te gaan werken. Vlaanderen en Nederland tekenen een verdrag en gaan elkaars diploma’s sneller erkennen.

Dat meldt Observant, de universiteitskrant van de Universiteit Maastricht. Het probleem kwam in 2009 in het nieuws toen een Vlaamse afgestudeerde van de Universiteit Maastricht een baan bij de Vlaamse overheid misliep omdat het meer dan negen maanden duurde voordat haar Nederlandse masterdiploma was erkend.

In datzelfde jaar kondigde toenmalig minister Plasterk aan dat er een overeenkomst zou komen die het probleem zou oplossen. Nederland en Vlaanderen hebben ook een gezamenlijke accreditatieorganisatie. Toch moest het klaarblijkelijk nog lang duren voor het zover was.

De problemen zijn overigens nog niet helemaal de wereld uit. Erkenning van de diploma’s betekent namelijk niet dat ook de beroepsverenigingen elkaars diploma’s erkennen. Dat is vooral voor psychologen een probleem als ze met hun Nederlandse diploma in Vlaanderen willen werken. “Ik krijg steeds te horen: eerst twee jaar fulltime ervaring op doen in Nederland als psycholoog, of nog een aantal vakken volgen aan een van de Belgische universiteiten”, vertelt een studente aan Observant.