Eindelijk zwerven er weer UIT-lopers door de stad

Mentorgroepje in het Griftpark, foto DUB

De start op maandagochtend was haperend. Studenten verzamelden zich bij het Griftpark, maar doordat de app van UIT niet werkte konden er geen groepjes gevormd worden. Bovendien hingen er dreigende wolken boven het park. Het mocht de pret niet drukken. De studenten (en mentoren) waren blij dat ze weer fysiek op pad mochten.

Deze maandag begon met een informatiemarkt. Van politieke partijen en ideële stichtingen tot bedrijven op zoek naar nieuw personeel. Ze stonden allemaal met een kraam in het park en probeerden op verschillende manieren de aandacht van de nieuwe studenten te trekken. Ook sport- en cultuurverenigingen en enkele studentenverenigingen waren aanwezig, hoewel hun UIT-dag officieel op dinsdag of woensdag is.

Anderhalve meter
Om de UIT coronaproof te maken, was het Griftpark alleen toegankelijk voor de UIT-deelnemers. Daarnaast mochten de deelnemers alleen in shifts het terrein betreden, zodat het nooit erg druk werd in het park. Naarmate de dag vorderde, kregen de drank- en eetkraampjes steeds meer klandizie en vloeide ook het bier rijkelijk.

De UIT kreeg vorige week definitief toestemming van de gemeente. Hoewel het een meerdaags evenement is, mocht het toch doorgaan. Het is geen festival met overnachtingen. Zelf het testen voor toegang was niet nodig. Wel moesten de deelnemers de afstand van anderhalve meter handhaven. Dit bleek in de praktijk niet zo makkelijk. De organisatie liep voortdurend met megafoons rond om de groepjes aan de afstand te herinneren. Maar op het moment dat het weer eens even regende, kropen ze samen onder een van de weinige tenten en gaven ook de crewleden met megafoons het op.

Fysieke workshops
Wie niet in het Griftpark was, kon de stad in. Zo waren gisteren weer ouderwets fietsende mentorgroepen te zien die een ander park opzochten, deelnamen aan de stadstoer of een studentenvereniging bezochten. Ook konden de groepjes meedoen aan fysieke workshops, veelal op het gebied van sport of dans. Elke groep heeft bovendien één avond met een speciaal programma onder de naam Utrecht by Night. Deze bestaat uit een kroegentocht en een culturele activiteit, zoals een film of comedyprogramma. Maar de groepjes zijn vrij om zelfstandig de andere avonden de stad in te gaan. Bij verschillende restaurants kunnen ze met korting aanschuiven voor een maaltijd.

Digitale stadstoer
De online deelnemers moesten het maandag doen met een openingsshow (die helaas niet terug te zien is) , een digitale stadstoer en een aantal workshops. Deze gaan dan bijvoorbeeld over duurzaam bezig zijn met geld of omgaan met stress. Op recreatief gebied is er een escaperoom en een workshop poëzie schrijven.

De introductiedagen gaan dit jaar door tot en met woensdag. Een eerder geplande donderdag met een groot feest, mocht niet doorgaan. De informatiemarkt in het Griftpark is elke dag de basis. Op dinsdag staat het sport- en verenigingsleven centraal, op woensdag de cultuur.