Elke buitenlandse student mag stagelopen

Studenten uit verre landen als China en India mogen straks gewoon stagelopen, ook als dat niet verplicht is in hun opleiding. Het kabinet schrapt de beperking, die vooral universitaire studenten hinderde.

Straks hoeven studenten van buiten de Europese Unie alleen nog maar aannemelijk te maken dat de stage ‘relevant’ is en dat ze bijvoorbeeld meer kans zullen maken op een baan. De stage moet een echte leerplek zijn. Bijbeunen als ober in een pizzeria zal dus geen studiepunten opleveren.

Vooral bij universitaire opleidingen zijn stages lang niet altijd verplicht, weet internationaliseringsorganisatie EP-Nuffic. Door de oude regel hadden buitenlandse studenten in hun studie minder mogelijkheden dan hun medestudenten uit Europa.

Het betekent niet dat de poorten opengaan voor alle stagiairs uit verre landen. Internationale studenten van buiten de EU mogen hier niet naartoe vliegen voor alleen maar een stage. Ze moeten hier wel studeren, anders zijn ze nog steeds niet welkom.