Engeland worstelt met hoge studieschuld

Een Engelse toezichthouder maakt zich zorgen over de groeiende berg studieschulden in het land. De helft van de studenten die nu leent, lukt het waarschijnlijk niet om het hele bedrag af te betalen en dat kan de overheid veel geld kosten.

De Britse regering is te optimistisch geweest over het percentage studenten dat in staat is zijn gehele studielening binnen 30 jaar af te betalen, concludeert de National Audit Office, dat onderzoek doet voor het parlement. Omdat de collegegeldtarieven in 2012 flink omhoog zijn gegaan, moeten studenten grotere bedragen lenen.

Het risico voor de overheidsfinanciën neemt daardoor toe: als het afgestudeerden niet lukt om binnen 30 jaar hun schuld af te lossen, wordt die kwijtgescholden en blijft de overheid met een gat zitten. Op dit moment staan er voor 46 miljard pond aan studieleningen uit en dat zal de komende 30 jaar naar verwachting oplopen tot 200 miljard pond.

“Als we niet oppassen, moeten we in de toekomst zo veel leningen afschrijven dat het nieuwe systeem van hoge collegegeldtarieven de overheid uiteindelijk meer geld kost dan het oude systeem”, reageert parlementslid Liam Byrne (Labour) tegenover BBC News. Het collegegeld is vorig jaar verhoogd naar maximaal 9000 pond, een bedrag dat veel universiteiten ook daadwerkelijk vragen.

Engeland zit al langer met zijn uitstaande studieschulden in de maag. Vorige week werd bekend dat het land een deel van de oudere studieleningen heeft verkocht aan een consortium van bedrijven. Voor 160 miljoen pond heeft het consortium een portefeuille van 890 miljoen pond overgenomen. Volgens het NOA-rapport zijn er plannen om meer studieschulden te verkopen aan de private sector.