Er gaat niets boven Groningen, vinden internationale studenten

Internationale studenten die aan de Rijkuniversiteit Groningen studeerden, zijn het best te spreken over hun tijd in Nederland. Ook bij Tilburg University en de Vrije Universiteit mag de vlag uit: zij krijgen zilver en brons.

Buitenlandse studenten zijn razend enthousiast over hun tijd in Nederland. Hoewel daarin ook de sfeer in de stad en de kosten van een kamer meespelen, krijgen de instellingen daarvoor de credit. Het internationale studiekeuzeplatform Studyportals.eu gaf maar liefst veertien hogescholen en universiteiten een certificaat. Allemaal scoorden zij een acht of hoger.

Meer dan 17.000 Europese uitwisselingsstudenten gaven hun ervaringen in het buitenland een cijfer. Zo’n 800 van hen studeerden in Nederland.

“Het is heel moeilijk om op afstand te beoordelen waar je het best kunt gaan studeren”, motiveert Joran van Aart van Studyportals de enquête. “De al bestaande ranglijsten richten zich vooral op onderzoek. Daar heb je niet altijd wat aan als internationale student.”

Eerder werd al bekendgemaakt dat buitenlanders hier een fijne studietijd hebben gehad. Ze waarderen vooral het hoge opleidingsniveau, het lage collegegeld en de benaderbaarheid van professoren. Minder enthousiast zijn ze over de hoge kosten van levensonderhoud en het gebrek aan goede studentenkamers.

De precieze scores per instelling maakt Studyportals niet bekend. De onderzoekers willen nadrukkelijk geen ranglijst maken, maar een teken van waardering geven. Veel zal het elkaar overigens niet ontlopen. De instellingen met het predicaat ‘excellent’ scoorden allemaal tussen een 9 en een 9,5. Het verschil tussen de gouden en zilveren medaille bedraagt volgens Van Aart nog geen tiende punt.