Erasmus Universiteit gaat tarief dure master analyseren

Studenten van de deeltijdmasteropleiding betalen in totaal 33.750 euro voor de tweejarige studie aan de Rotterdam School of Management. Veel meer dan wettelijk is toegestaan, schreef minister Van Engelshoven vorige week in een brief aan de Tweede Kamer.

Vizier
Omdat het om een zogeheten bekostigde opleiding gaat – de overheid draait ervoor op – mag het collegegeld normale tarief van 2.060 euro per jaar niet overstijgen. Van Engelshoven heeft de universiteit op haar fout gewezen en de Inspectie van het Onderwijs op de hoogte gebracht, maar die had de Rotterdamse universiteit al in het vizier.

“We vragen voor deze opleiding al jaren een additional fee, bovenop het wettelijk collegegeld,” zegt een woordvoerder van de universiteit desgevraagd. “Maar qua wetgeving is er door de jaren heen het een en ander gewijzigd. We gaan daarom nu goed kijken hoe de kostenopbouw zich verhoudt tot de actuele wet- en regelgeving – wat is toegestaan en wat niet? Dat willen we grondig uitzoeken. Aan de hand daarvan kijken we verder.”

Kleinschalig
De opleiding richt zich op werkenden, die de studie naast hun baan volgen en dus een inkomen hebben. “De master is kleinschalig en biedt allerlei ondersteuning en extra dienstverlening zoals colleges in de avonduren”, zegt de woordvoerder. Vandaar dus die additional fee. Onder meer de verplichte literatuur en de kosten voor een studiereis naar het buitenland zijn bij de prijs inbegrepen.

De universiteit wil zo snel mogelijk het onderzoek afronden en met vervolgstappen komen, maar of dat deze maand nog lukt, weet de woordvoerder niet. Hij wil niet vooruitlopen op eventuele consequenties van de analyse.