Erasmus Universiteit handhaaft ‘tentamenboetes’

De Erasmus Universiteit trekt zich weinig aan van de minister van Onderwijs. Hoewel wettelijk niet toegestaan, blijft de boete voor studenten die zich te laat voor een tentamen inschrijven voorlopig bestaan.

De Erasmus Universiteit gaat de huidige regels niet aanpassen, schrijft universiteitsblad Erasmus Magazine. Volgens het college van bestuur is er namelijk geen sprake van een boete, maar van een bijdrage aan de administratiekosten.

Als de universiteit de boete nu schrapt, zijn studenten nog verder van huis, redeneert collegevoorzitter Pauline van der Meer Mohr. Studenten die zich dan te laat inschrijven, mogen de toets helemaal niet meer maken en dat zorgt voor studievertraging.

Om het probleem de wereld uit te helpen, onderzoekt de Erasmus Universiteit de mogelijkheid om inschrijving voor het tentamen te koppelen aan die voor een cursus. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij alle faculteiten van de Universiteit Utrecht.

De Onderwijsinspectie kon nog niet reageren. Eerder liet een woordvoerder weten te wachten op ‘signalen’ van universiteiten die de wet overtreden.